İhtilatı ve kadınların erkeklerle birlikte sosyal hayata katılmasını savunan zındıkların ortaya attıkları şüphelerden biri şu şekilde:
Ebu
Belec Yahya b. Ebi Suleym’den:
رَأَيْتُ سَمْرَاءَ بنتَ نَهِيكٍ، وَكَانَتْ
قَدْ أَدْرَكَتِ النَّبِيَّ - صلى الله عليه وسلم -عَلَيْهَا دِرْعٌ غَلِيظٌ وَخِمَارٌ
غَلِيظٌ بِيَدِهَا سَوْطٌ تُؤَدِّبُ النَّاسَ وَتَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَى
عَنِ الْمُنْكَرِ
“Semra
bt. Nehik’i gördüm. O Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’e yetişmiş olan
kadınlardan idi. Üzerinde kalın bir elbise ve kalın bir peçe vardı, elinde de
kamçı vardı. İnsanlara iyiliği emredip kötülükten yasaklıyordu.”
Bunu
Taberânî Mu'cemu'l-Kebîr (24/311) Ebu Nuaym Marifetu’s-Sahabe (6/3369) rivayet
ettiler. El-Elbani Cilbabu’l-Mer’e’de (s.101) “Senedi ceyyiddir” dedi.
Bu
kıssa isnad olarak zayıf, metin olarak münkerdir.
İsnadın
zayıflığı: Çünkü Yahya b. Ebi Suleym’in Semra bt. Nehik’ten işittiği
bilinmediği gibi, onunla muasır da değildir. Ebu Belec künyeli iki raviden biri
bu Yahya b. Ebi Suleym’dir ve Yahya b. Ebi Suleym hakkında sika olduğunu
söyleyen de, zayıf olduğunu söyleyen de vardır. Lakin biz Yahya b. Ebi Suleym
üzerinde durmayacağız. Çünkü Buhârî, Yahya b. Main gibi uzman imamların açıkça
belirttikleri gibi bu isnaddaki Ebu Belec, Yahya b. Ebi Suleym değildir.
Bilakis Ebu Belec künyesiyle maruf olup cerh ve ta’dil olarak durumu bilinmeyen:
Ebu Belec Cariye b. Belecdir. Semra bt. Nuheykten işiten Ebu Belec, ancak Ebu
Belec es-Sagir diye bilinen Cariye b. Belec’dir. Bu ise meçhul bir ravidir. El-Elbani
ve onu taklid eden Selim Hilali gibilere Ebu Belec Yahya b. Ebi Suleym ile Ebu
Belec Cariye b. Belec karışık gelmiş, ikincisini birincisi zannederek hata
etmişlerdir.
Bu
kıssa sahih olsaydı bile, Fadl İlahî Mes’uliyetu’n-Nisa Fi’l-Emri Bi’l-Ma’ruf
ve’n-Nehyu Ani’l-Munker kitabında (s.136) şöyle demiştir: “Nebî sallallahu
aleyhi ve sellem’in veya raşid halifelerden birinin onu çarşılarda hisbe
göreviyle görevlendirdiği varid olmamıştır. Bu kadın kendi başına çarşıda bu işe
kalkışmış olabilir. Bu durum onun onun çarşıda hisbe görevine tayin edildiğini
göstermez.”
Yine
şayet bu kıssa sahih olsaydı, burada zikredilen kadın yaşlı bir kadındır.
İhtilat davetçileri yani kadınların erkeklerle birlikte sosyal hayata dahil
olmasına çağıranlar bu konuda genç kadınları ve ihtilatı kabul eden kimseleri
arıyorlar! Halbuki kadınlarla erkeklerin karışmaları, yasaklanması gereken
münkerlerdendir! Şayet Semra bt. Nehik radıyallahu anha hayatta olsaydı kamçısıyla
bu ihtilat ashabını te’dip ederdi! Çünkü bu ihtilat davetçileri kadınları ucuz
bir ticaret ve reklam malzemesi ediniyorlar!