“Kitap ve Sünneti Bıraktım” Hadisi
Ebû Muâz el-Çubukâbâdî
Bir kardeşimiz şiilerin sitelerinde “Size
sarıldığınız takdirde asla sapıtmayacağınız iki şey bıraktım. Allah’ın kitabı
ve sünnetim” hadisini inkar ettiklerini bana yazarak bu konuda bir çalışmam
olup olmadığını sordu. Bu konuda daha önce rivayetlerin tariklerini incelemiş
ve Kıyas ve Taklid adlı risalemde kaynaklarını belirtmekle iktifa etmiştim.
Verilen linkteki Şiaların iddialarına bakınca burada biraz daha ayrıntılı bilgi
vermem gerekti.
Rasûlullâh (r) şöyle buyurmuştur:
أيها
الناس إني قد خلفت فيكم ما لن تضلوا بعدهما ما أخذتم بهما أو عملتم بهما كتاب
الله وسنتي , ولن يفترقا حتى يردا على الحوض
‘Ey insanlar! Size, onlara yapıştığınız (veya
onlarla amel ettiğiniz) takdirde asla sapıtmayacağınız iki şey bırakıyorum;
Allah’ın Kitâb’ı ve Sünnet’im. Bu ikisi (kıyamette) havz akıncaya kadar
ayrılmadan beraberce geleceklerdir.’
Hadis birbirine yakın lafızlarla şu
yollardan gelmiştir:
Ebu Hureyre radıyallahu anh’den:
Hatîb, el-Fakih, (271); Beyhaki (10/114); Darekutnî,
(4/245); Hakim (1/172); Lalekâ‘î, İ‘tikâd, (1/80); Bezzar (15/385) İbn
Şahin et-Tergib (528) el-Gaylaniyat (2/109); İbn Abdilberr et-Temhid
(24/331); İbn Hazm el-İhkam (6/243) Rafii et-Tedvin (4/178)
İsnadında Salih b. Musa et-Talhi metruktür.
Enes radıyallahu anh’den:
Ebû’ş-Şeyh, Tabakât, (4/187); Ebu Nuaym Ahbaru İsbehan
(1/405 no:311)
İsnadında Yezid er-Rakaşi zayıftır.
Ebu Said el-Hudri radıyallahu
anh’den
Hâtib el-Bağdadî, el-Fakih ve’l-Mutefekkih, (1/306, no:272)
Kadı Iyaz el-İlma (s.9) İbnu’l-Muzaffer ve İbn Ebi’d-Dunya’ya nispetle; İbn
Hacer Heytemi, es-Savaiku’l-Muhrika (2/367)
İsnadında Seyf b. Ömer zayıftır. Sabbah b. Muhammed’de zayıflık
vardır.
Amr b. Avf el-Muzeni’den:
İbn Abdilberr et-Temhid
(24/331) İbn ‘Abdilberr, Cami‘u Beyâni’l-‘İlm,
(870); Şecerî Emalî, (1/126);
İsnadında Kesir b. Abdillah zayıftır.
Urve b. Ez-Zubeyr’den mürsel:
Beyhaki Delail (5/448) Suyuti; Hasais (2/61) Miftahu’l-Cenne
(sy.12)
Urve'ye kadar isnadı hasen olup mürseldir.
Musa b. Ukbe’den Mürsel:
Beyhaki Delail (5/448)
Musa b. Ukbe'ye kadar isnadı hasen olup mürseldir.
Ebu’z-Zinad Abdullah b. Zekvan’dan Mürsel:
Hatib, el-Fakih ve’l-Mutefekkih (1/457 no: 406)
Malik b. Enes’ten muallak:
El-Muvatta (1395)
İbn Abbas radıyallahu anhumadan
Hâkim, (1/93); Beyhakî, (10/114); Beyhaki el-İtikad (206);
İbn Ebi Asım, es-Sunne (1557) Mervezî, es-Sunne, (54);
Bu isnadda İsmail İbn Ebi Uveys ve babası Ebu Uveys
eleştirilmiştir.
Derim ki: Acurri’nin eş-Şeria’da (1704) Muhammed b. İshak – ez-Zuhri
– İkrime – İbn Abbas radıyallahu anhuma yoluyla rivayeti buna mutabaat
etmektedir.
İsmail b. Abdillah b. Abdillah b. Ebi
Uveys’e gelince: Buhari ve Muslim onunla hüccet getirmişlerdir.
Ahmed b. Hanbel, Osman b. Said ed-Darimi
ve Yahya b. Main: “Onda sakınca yoktur” dediler.
Ebu Hatim: Mahallus-Sıdk, onda biraz
gaflet vardır dedi.
Nesai onun zayıf olduğunu söylemiştir.
Yahya b. Main’den de onu eleştirdiğine dair rivayet vardır.
Haklarında ihtilaf edilen raviler
hakkında usul, İbn Hacer’in et-Takrib ve Zehebi’nin el-Kaşif kitaplarına
başvurmaktır.
Et-Takrib’de İsmail b. Ebi Uveys hakkında
şöyle denilir: “Saduktur. Ezberinden yaptığı rivayetlerde hata eder.”
El-Kaşif’te ise şöyle denilir: “Ebu
Hatim: gafleti vardır, kendisi saduktur dedi. Nesai zayıf dedi”
Abdullah Ebu Uveys’e gelince:
Et-Takrib’de şöyle denilir: “Saduktur,
yanılır.”
El-Kaşif’te şöyle denilir: “İbn Main ve
başkaları dediler ki: Salihtir. (yani rivayeti şahid getirmeye elverişlidir) Aradığın
gibi kuvvetli değildir.”
Zehebi, Hakim’in el-Mustedrek kitabına telhisinde şöyle demiştir: “Muslim
Ebu Uveys Abdullah ile delil getirmiştir.”
Yine Zehebi “Rivayetlerinin reddedilmesi gerekmediği halde
haklarında konuşulan raviler”e dair Marifetu’r-Ruvvat kitabında (s.195 no:392)
Ebu Uveys hakkında şöyle demiştir: “Saduktur. Hakkında zararsız bir eleştiri
vardır. Nesai ve başkaları: “Kuvvetli değil” dedi. Darekutni: “Hafızasında bir
şey var” dedi.”
Derim ki: Bu durumda olan bir ravinin
rivayeti hasen sayılmaya elverişlidir. Zira bu tabirler adalet yönüyle kusursuz
olmakla beraber, zabtları itibarıyla sika ravilere nispetle hatası daha fazla
olan raviler hakkında kullanılan ibrelerdir. Zabt yönündeki zayıflığın telafisi
ise hem İbn Abbas radıyallahu anhuma’dan gelen mutabaat tariki ile ve hem de
diğer sahabelerden gelen mevsul rivayetlerin ve Mürsel tariklerin şahitliği ile
sabit olmuştur. Neticede hadis sahih derecesine çıkmıştır.
Sonuç:
Hadis rivayet yollarıyla sahihtir.
Suyuti Miftahu’l-Cenne’de (s.12) şahitlerini zikrederek sahih
demiştir. Yine Camiu’s-Sagir’de (3932) sahih demiştir.
El-Elbani el-Mişkat tahkikinde (1/140) hasen demiştir. Sahihu’l-Cami’de
(2937, 3232) sahih demiştir.
Camiu’l-Usul muhakkiki el-Arnaut hasen demiştir.
İbn Hazm el-İhkam’da (6/810) sahih demiştir.
Bu Hadisi İnkâr Eden Şiilerin
Kendi Kaynaklarından Cehaletleri:
Ebu Cafer, Rasulullah
sallallahu aleyhi ve sellem’den şöyle naklediyor:
فإذا
أتاكم الحديث عني فأعرضوه على كتاب الله وسنتي، فما وافق كتاب الله وسنتي فخذوا
به، وما خالف كتاب الله وسنتي فلا تأخذوا به
“Size
benden bir hadis gelirse onu Allah’ın kitabına ve sünnetime arz edin. Allah’ın
kitabına ve sünnetime uygun olanı alın, Allah’ın kitabına ve sünnetime aykırı
olanı ise almayın”
Bunu şiilerden et-Tabersi, el-İhticac’da
(2/246) Meclisi Biharu’l-Envar’da (2/225) ve el-Beyazi, Sıratu’l-Mustakim’de
(3/156) zikretmişlerdir.
Şiilerin kaynaklarından el-Kafi kitabında
(2/606) ve Tefsiru’s-Safi’de (1/17, 3/443) Rasulullah sallallahu aleyhi ve
sellem’in şöyle buyurduğu zikredilmiştir:
إني
مسئول عن تبليغ هذه الرسالة وأما أنتم فتسألون عما حملتم من كتاب الله وسنتي
“Bana bu risaleti size tebliğ etmem
hakkında sorulacak. Sizler ise Allah’ın kitabını ve sünnetimi yüklenmeniz
hakkında sorulacaktır.”