Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

11 Temmuz 2020 Cumartesi

Filmler veya Youtube’daki suret içeren videoları izlemek caiz midir?


Ruh taşıyan canlıların suretlerin yapılması, çekilmesi ve asılması hakkında dinde net ve kesin yasaklar ve ağır tehditler sabit olmuştur. Selef de bunun haramlığı konusunda ihtilaf etmemiştir. Bu konudaki naslar malum ve meşhurdur.  Selef ancak asılmayan, yere veya yatağa serilen örtülerdeki suretler hakkında ihtilaf etmişlerdir.
Ruh taşıyan canlıların suretleri kişi tarafından yapılmamışsa ve asılmıyorsa bu konudaki ruhsatın bizzat Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’e dayandırıldığı rivayetler de sabit olmuştur. Bu rivayetlerden birinin lafzı şu şekildedir:
Ebu’n-Nadr rahimehullah “Ubeydullah b. Abdillah b. Utbe rahimehullah’tan rivayet ediyor:
أَنَّهُ دَخَلَ عَلَى أَبِي طَلْحَةَ الْأَنْصَارِيِّ يَعُودُهُ قَالَ فَوَجَدَ عِنْدَهُ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ فَدَعَا أَبُو طَلْحَةَ إِنْسَانًا فَنَزَعَ نَمَطًا مِنْ تَحْتِهِ فَقَالَ لَهُ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ لِمَ تَنْزِعُهُ؟ قَالَ لِأَنَّ فِيهِ تَصَاوِيرَ وَقَدْ قَالَ فِيهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا قَدْ عَلِمْتَ فَقَالَ سَهْلٌ أَلَمْ يَقُلْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا مَا كَانَ رَقْمًا فِي ثَوْبٍ قَالَ بَلَى وَلَكِنَّهُ أَطْيَبُ لِنَفْسِي
“O, Ebu Talha radiyallahu anh’e hasta ziyareti için gitti. Onun yanında Sehl b. Huneyf radiyallahu anh de vardı. Ebu Talha radiyallahu anh altındaki örtüyü kaldırması için birisini çağırdı. Sehl radiyallahu anh ona dedi ki:
“Onu neden kaldırtıyorsun?” Ebu Talha radiyallahu anh: “Çünkü onda suretler var. Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in bu konuda ne buyurduğunu biliyorsun.” Sehl radiyallahu anh dedi ki: “Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:
Ancak kumaştaki işlemelerde bulunanlar hariç” buyurmadı mı?” Ebu Talha radiyallahu anh dedi ki: “Evet, lakin nefsimde bir sıkıntı kalmasın.”[1]
Ancak sahabeden selefin ihtilafı bu hadiste geçen suretlerin mahiyeti hakkındadır. Bazı sahabeler yerdeki veya yataktaki sergilerde olsa bile bunu şüpheli görmüşlerdir. Nitekim Hafız el-Beyhakî dedi ki: “Ancak kumaştaki işlemeler hariç” kavliyle kastedilen muhtemelen ruh taşımayan varlıklara ait resimlerdir.[2]
İbn Abbas radiyallahu anhuma’nın azatlısı Şu’be rahimehullah dedi ki:
دَخَلَ الْمِسْوَرُ بْنُ مَخْرَمَةَ عَلَى ابْنِ عَبَّاسٍ وَعَلَيْهِ ثَوْبُ إِسْتَبْرَقٍ فَقَالَ مَا هَذَا يَا أَبَا الْعَبَّاسِ؟ قَالَ وَمَا هُوَ؟ قَالَ هَذَا الْإِسْتَبْرَقُ قَالَ مَا عَلِمْتُ بِهِ وَمَا أَظُنُّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْهُ حِينَ نَهَى إِلَّا لِلتَّجَبُّرِ وَالتَّكَبُّرِ وَلَسْنَا بِحَمْدِ اللَّهِ كَذَلِكَ قَالَ فَمَا هَذِهِ الطُّيُورُ فِي الْكَانُونِ؟ قَالَ أَلَا تَرَى كَيْفَ أَحْرَقْنَاهَا بِالنَّارِ فَلَمَّا خَرَجَ الْمِسْوَرُ قَالَ انْزِعُوا هَذَا الثَّوْبَ عَنِّي وَاقْطَعُوا رُءُوسَ هَذِهِ التَّمَاثِيلِ وَالطُّيُورِ
“el-Misver b. Mahrame radiyallahu anh, İbn Abbas radiyallahu anhuma’nın yanına girdi. Onun üzerinde ibrişimden (ipekli) bir örtü vardı. Dedi ki:
“Bu da nedir ey Ebu’l-Abbas!” İbn Abbas radiyallahu anhuma: “Neyi kastediyorsun?” dedi. O da: “Şu ibrişim (ipekli) örtüyü.” İbn Abbas radiyallahu anhuma dedi ki: “Onu bilmiyorum. Ben Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in bunu yasakladığı zaman ancak böbürlenme ve kibirlenme sebebiyle yasakladığını zannediyordum. Biz Allah’a hamd olsun böyle değiliz.” Misver radiyallahu anh dedi ki:
“Peki ya şu ocaktaki kuş heykelleri nedir?” İbn Abbas radiyallahu anhuma dedi ki: “Onu ateşte nasıl yaktığımızı görmüyor musun?” Misver radiyallahu anh çıkınca İbn Abbas radiyallahu anhuma dedi ki:
“Şu örtüyü benden çıkarın ve şu kuş timsallerinin başlarını kesin.”[3]
Başkası tarafından yapılmış suretlere bakmaya gelince, bunu yasaklayan bir delil mevcut değildir: Suleyman b. Tarhan et-Teymî rahimehullah’tan: “Hasen el-Basrî rahimehullah şöyle demiştir:
أَوَ لَمْ يَكُنْ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ يَدْخُلُونَ الْخَانَاتِ فِيهَا التَّصَاوِيرُ؟
“Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem’in ashabı içinde suretler bulunan dükkânlara girmiyorlar mıydı?”[4]
Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’e Aişe radiyallahu anha ile evlenmeden önce Aişe radiyallahu anha’nın suretinin gösterilmesi de bu konuda dayanaktır. İbn Ebi Muleyke rahimehullah’ın Aişe radiyallahu anha’dan rivayetinde şöyle gelmiştir:
أَنَّ جِبْرِيلَ جَاءَ بِصُورَتِهَا فِي خِرْقَةِ حَرِيرٍ خَضْرَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ هَذِهِ زَوْجَتُكَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ
“Cibril aleyhi's-selâm Aişe radiyallahu anha’nın sureti bulunan yeşil ipek bir kumaşla Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’e geldi ve dedi ki: “Bu senin dünyada ve ahirette eşindir.”[5]
Bu hadisin lafzının zahiri, hadisenin uyanık iken meydana gelmiş olduğu intibaını verse de Buhârî ve Muslim’in rivayetlerinde bu hadisenin Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’e Aişe radiyallahu anha’nın suretinin üç gece veya iki gece rüyasında gösterildiği şeklinde geçer.[6]
Hadisenin uyanık iken meydana geldiğini gösteren bazı rivayetler daha vardır ki bunlar sabit olmamıştır:
Ebu Nuaym’ın İbn Abbas radiyallahu anhuma’dan rivayetinde şöyle demiştir:
لَمَّا تُوُفِّيَتْ خَدِيجَةُ نَزَلَ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ بِصُورَةِ عَائِشَةَ فِي سَرَقَةِ حَرِيرٍ خَضْرَاءَ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ هَذِهِ زَوْجَتُكَ فِي الدُّنْيَا وَزَوْجَتُكَ فِي الْآخِرَةِ عِوَضًا مِنْ خَدِيجَةَ بِنْتِ خُوَيْلِدٍ
“Hadice radiyallahu anha vefat edince Cibril aleyhi's-selâm üzerinde Aişe radiyallahu anha’nın suretinin bulunduğu yeşil ipekten bir kumaşla indi ve dedi ki: “Ey Muhammed! Bu, Hadice bt. Huveylid’in yerine dünyada ve ahirette eşindir.”[7]
Yine bu manada diğer bir münker metin, zayıf isnad ile İbn Ömer radiyallahu anhuma’dan şu lafızla gelmiştir: “Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki:
أَتَانِي جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَقَالَ لِي إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ قَدْ زَوَّجَكَ ابْنَةَ أَبِي بَكْرٍ وَمَعَهُ صُورَةُ عَائِشَةَ
 Cibril aleyhi's-selâm bana geldi ve dedi ki: “Muhakkak ki Allah Azze ve Celle seni Ebu Bekr’in kızıyla evlendirdi.” Yanında Aişe’nin sureti de vardı.”[8]
Ancak bu rivayetlerin isnadı zayıftır ve görüldüğü gibi metinlerinde de münkerlik vardır. Sahih ve sabit olan Aişe radiyallahu anha’nın suretinin Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’e rüyasında gösterilmiş olmasıdır.
Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’e rüyasında Aişe radiyallahu anha’nın kendisinin değil de, suretinin gösterilmesi ve Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in bu surete bakması meselede delil olan kısımdır.
Hadis, suret yapmanın veya asmanın değil, başkası tarafından yapılmış surete bakmanın cevazına delalet etmektedir.
Ali radiyallahu anh’ın Yemen’e gönderilirken gördüğü suretleri yok etmesinin emredilmesi ise asılı olan suretlere hamledilir: Hittan b. Abdillah rahimehullah dedi ki:
أَتَى عَلَيَّ صَاحِبٌ لِي فَنَادَانِي فَأَشْرَفْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ قُرِئَ عَلَيْنَا كِتَابُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ يَعْزِمُ عَلَى مَنْ كَانَ فِي بَيْتِهِ سِتْرٌ مَنْصُوبٌ فِيهِ تَصَاوِيرُ لَمَا وَضَعَهُ فَكَرِهْتُ أَنْ أُحْسَبَ عَاصِيًا فَقُمْنَا إِلَى قِرَامٍ لَنَا فَوَضَعْتُهُ قَالَ مُحَمَّدٌ كَانُوا لَا يَرَوْنَ مَا وُطِئَ وَبُسِطَ مِنَ التَّصَاوِيرِ مِثْلُ الَّذِي نُصِبَ
“Arkadaşım bana geldi ve seslendi. Ben de kafamı kaldırıp baktım. Dedi ki: “Bize mü’minlerin emirinin mektubu okundu. Kimin evinde üzerinde suretler bulunan örtü asılı ise onların indirilmesini emrediyor.” Ben de âsî olmak istemediğim için kalktım ve örtüleri indirdim.” Muhammed b. Sirin rahimehullah dedi ki:
“Onlar (ashab ve tabiin) yere serilip çiğnenen suretleri, asılan suretlerle aynı derecede görmüyorlardı.”[9]
Eyyub es-Sahtiyani rahimehullah’tan: “Muhammed b. Sirin rahimehullah dedi ki:
كانَ نَقشُ خاتَم أَنَسٍ أَسَدٌ رَابِضٌ                                                                      
“Enes radiyallahu anh’ın yüzüğünde çömelmiş bir aslan nakışı vardı.”[10]
İbn Receb el-Hanbelî şöyle demiştir: “Suret yapmanın haramlığını gösteren naslardan dolayı yüzüğe hayvan sureti nakşetmek caiz değildir. Lakin üzerinde böyle bir nakış bulunan yüzüğü kullanmanın haram olup olmadığı hususunda ashabımız ihtilaf etmişlerdir.”[11]
Böylece “Nasıl olsa cebimizde suret içeren paraları yahut kimlik belgelerini taşımıyor muyuz?” diyerek suretleri genel manada helal saymaya çalışan saptırıcıların şüphesine de mahal olmadığı anlaşılmıştır. Bu yazıdan televizyonlardan veya başka cihazlardan dine ve ahlâka aykırı yayınları izlemenin cevazı da anlaşılmamalıdır!


[1] Buhârî ve Muslim'in şartlarına göre sahih. Malik Muvatta (2/966) Ahmed (3/486) İbn Hibbân (13/162) Tirmizî (1750) Nesâî (5349) Taberânî (5/104) Ebû Ya'lâ (3/30) Tahavî Şerhu Meâni'l-Âsâr (4/285) İbnu’l-Muzaffer Garaibu Malik (67) Beyhakî (7/271) el-Elbani Gayetu’l-Meram (134) Mukbil b. Hadi Camiu’s-Sahih (2861)
[2] Beyhakî Sunenu’l-Kubra (7/271)
[3] Hasen mevkuf. İbnu’l-Ca’d Musned (2799) Ahmed (1/320, 353) Taberânî (11/429) Ebu Nuaym Zikru Men İsmuhu Şu’be (2) Beyhakî (7/271)
[4] Buhârî ve Muslim'in şartlarına göre sahih. İbn Ebî Şeybe (5/199) Mukbil b. Hadi Hukmu Tasviri Zevati’l-Ervah (s.14)
[5] Sahih. Tirmizî (3880) İshak b. Rahuye (1237) İbn Hibbân (16/6) Bezzar (18/220) Ebu Bekr el-İsmaili Mu’cem (353) Ebu Arube el-Harrani Cüz (33) Acurri eş-Şeria (1876) İbnu’l-A’rabi Mu’cem (2195) Hatib Tarih (11/221) Cevheri Emali (46) İbn Asakir Tarih (22/147) el-Elbani Sahihu Suneni’t-Tirmizî (3041) el-Elbani es-Sahiha (3987)
[6] Sahih. Buhârî (3895) Muslim (2438)
[7] Münker. Ebu Nuaym Fadailu’l-Hulefai’r-Raşidin (153) isnadına Musa b. Abdirrahman es-San’anî zayıftır.
[8] Münker. Acurri eş-Şeria (1877) Ebu Abdillah el-Attar Cüz (72) isnadında el-Velid b. el-Fadl el-Anezi çok zayıftır.
[9] Muslim'in şartına göre sahih. İbn Ebî Şeybe (5/207)
[10] Buhârî ve Muslim'in şartlarına göre sahih. İbn Sa’d Tabakat (7/18) İbn Ebî Şeybe (5/190) Begavi Mu’cem (120) Ebu Nuaym Marife (769)
[11] İbn Receb Ahkamu’l-Havatim (s.137)

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)