Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

21 Eylül 2023 Perşembe

Namazda İmam İle Cemaat Arasında Bir Engel Bulunması

 İbn Teymiyye’nin öğrencilerinden İmam Allâme Yusuf b. Macid el-Makdisi rahimehullah, el-Mukarrar Ala Ebvabi’l-Muharrar’da şöyle zikretmiştir:

677- Ahmed’in rivayetinde Aişe radıyallahu anha dedi ki:

قام رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَسَمِعَ الْمُسْلِمُونَ قِرَاءَتَهُ فَصَلَّوْا بِصَلَاتِهِ فَلَمَّا كَانَتِ اللَّيْلَةُ الثَّانِيَةُ كَثُرُوا فَاطَّلَعَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ اكْلَفُوا مِنَ الْأَعْمَالِ مَا تُطِيقُونَ فَإِنَّ اللهَ لَا يَمَلُّ حَتَّى تَمَلُّوا

 “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem bir gece kalkıp namaz kıldı. Müslümanlar onun kıraatini işittiler ve onun namazıyla namaz kıldılar. İkinci gece olduğu zaman cemaat çoğaldı. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem onlardan haberdar olunca buyurdu ki:

Amellerden güç yetirdiğiniz kadarını yüklenin. Muhakkak ki Allah siz usanmadıkça usanmaz.”[1]

* Ebu Muaz’ın notu: “Nesâî’nin rivayetinde: “Cemaatle Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem arasında hasırdan örtü vardı” ziyadesi vardır.”

678- Aişe radıyallahu anha dedi ki:

صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حُجْرَتِهِ وَالنَّاسُ يَأْتَمُّونَ بِهِ مِنْ وَرَاءِ الْحُجْرَةِ

“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem odasında namaz kıldı, insanlar da odasının arkasından O’na uyarak namaz kıldılar.” Bunu Ebû Dâvûd ve İbn Mace rivayet etmişlerdir.[2] Buhârî benzerini rivayet etti.[3]

679- Aişe radıyallahu anha kendi odasında imama uyarak namaz kılan kadınlara dedi ki:

لا تَفْعَلْنَ فإنكُنّ دَوْنَه في حجابٍ

“Böyle yapmayın! Zira sizinle onun arasında hicap (perde/engel) vardır.”[4]

el-Makdisi’den nakil bitti. El-Elbani el-İrva’da bu son hadisi (no:543) zikredip “Bunu bulamadım” dedi. Bunu Beyhakî Sünen’inde Şafii’den muallak olarak zikretmiştir. Muhtemelen el-Elbani muttasıl isnadını bulamadığını kastetmiştir. Ancak et-Tahcil müellifi et-Tarifî dedi ki:

“Ben bunun isnadını buldum. Şafii el-Kadim’de rivayet etmiştir. Onun rivayet yoluyla Beyhakî el-Marife’de (1518) rivayet edip dedi ki: “…eş-Şafii dedi ki: bize İbrahim b. Muhammed haber verdi, o Leys’ten, o Atâ’dan şöyle dediğini rivayet etti: “Kadınlar Aişe radıyallahu anha ile beraber O’nun odasında namaz kıldılar. Aişe radıyallahu anha dedi ki:

لَا تُصَلِّينَ بِصَلَاةِ الْإِمَامِ فَإِنَّكُنَّ فِي حِجَابٍ

“İmama uyarak namaz kılmayın. Zira sizinle onun arasında perde var.”[5]

İsnadı sahih değildir. İbrahim (b. Muhammed) yalanla itham edilmiştir.”[6] Et-Tarifi Leys b. Ebi Suleym’in de zayıf olduğunu belirtmeyi ihmal etmiştir.

Bu rivayet isnadı çok zayıf olmakla beraber, yukarıda geçen sahih rivayetlere de aykırıdır. Nitekim tabiinden şu rivayetler de sabit olmuştur:

Buhârî muallak olarak şöyle zikretmiştir: “el-Hasen el-Basrî rahimehullah dedi ki:

لاَ بَأْسَ أَنْ تُصَلِّيَ وَبَيْنَكَ وَبَيْنَهُ نَهْرٌ

“Seninle imam arasında bir nehir bulunduğu halde namaz kılmanda sakınca yoktur.”[7]

Buhârî’nin muallak olarak zikrettiği Hasen el-Basrî rahimehullah’ın sözünü Said b. Mansur sahih isnadla şu şekilde rivayet etmiştir:

فِي الرجل يُصَلِّي خلف الإِمَام أَو عَن يَمِينه أَو عَن يسَاره أَو فَوق سطح يأتم بِالْإِمَامِ قَالَ فَرخص فِي ذَلِك

“İmamın arkasında, sağında, solunda veya tavanı üstünde imama uyan kimse hakkında Hasen el-Basrî rahimehullah: “Bu konuda ruhsat verilmiştir” dedi.”[8]

Ebu Miclez (Lahik b. Humeyd) rahimehullah dedi ki:

يَأْتَمُّ بِالإِمَامِ وَإِنْ كَانَ بَيْنَهُمَا طَرِيقٌ أَوْ جِدَارٌ إِذَا سَمِعَ تَكْبِيرَ الإِمَامِ

“Aralarında bir yol veya bir duvar bulunsa dahi imamın tekbiri işitiliyorsa namazda bu imama uyulabilir.”[9]

Abdurrazzak bunu Ebu Miclez rahimehullah’tan şu lafızla rivayet etti:

تُصَلِّي الْمَرْأَةُ بِصَلَاةِ الْإِمَامِ وَإِنْ كَانَ بَيْنَهُمَا طَرِيقٌ أَوْ جِدَارٌ بَعْدَ أَنْ تَسْمَعَ التَّكْبِيرَ فَلَا بَأْسَ

“Kadın, imamla arasında yol veya bir duvar bulunsa da tekbirleri işitiyorsa imama uyarak namaz kılmasında sakınca yoktur.”[10]

Hülasa: Cemaat imamın tekbirlerini işitebiliyorsa aradaki bir engel sebebiyle imamın hareketlerini göremeseler de bu şekilde imama uyarak namaz kılmalarının caiz olduğu sabit olmuştur. Bunun aksini iddia eden ilim ehlinin sahih bir delili yoktur. Allah en iyi bilendir.



[1] Sahih. Buhârî (5861) Muslim (782) Ahmed (6/40, 61, 241) İbn Huzeyme (1626) Nesâî (762) Nesâî Sunenu’l-Kubra (838) Humeydi (183) İbn Hibban (6/310) Beyhakî (3/109)

[2] Buhârî ve Muslim'in şartlarına göre sahih. Ebû Dâvûd (1126) Ahmed (6/30) İbn Mace (942) Hâkim (1/427) Beyhakî (3/110)

[3] Sahih. Buhârî (729)

[4] Çok zayıf. Beyhakî (3/111) isnadı mu’daldir.

[5] Çok zayıf. Beyhakî el-Ma’rife (5848-49) İbn Hacer Fethu’l-Bari (4/278)

[6] Abdulaziz et-Tarifi et-Tahcil (s.103-104)

[7] Sahih. Buhârî (1/146)

[8] Sahih maktu. İbn Hacer Tagliku’t-Ta’lik (2/303)

[9] Sahih. Buhârî (1/146)

[10] Buhârî ve Muslim'in şartlarına göre sahih. Abdurrazzak (4884)

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)