Aşağıda
alıntı yaparak tercüme ettiğim yazı, Şeyh Abdulkerim ed-Debban’ın kendisine içki,
kahve, esrar ve sigara hakkında bir doktor arkadaşının fetva istemesi üzerine
cevap olarak yazdığı risalesinin son bölümünde sigara hakkındaki sonuç
kısmıdır. – Ebu Muaz -
“Sigara
hakkındaki sözlerim okuyucunun, benim sigara içmekte hiçbir sakınca görmediğimi
düşünmesine sebep olabilir. Halbuki ben böyle söylemiyorum. Bilakis sigaranın
kötülenen bir şey olduğunu söylüyorum. Lakin ben sigaranın her insan için haram
olduğunu söyleyemem. Sigaranın zararları hakkında yayın organlarında yayınlanan
abartmalar ve şiddetli sakındırmalara gelince bunlar faydalı ve güzeldir. Zira sigara
içmeyenin uzak durmasına, içenlerin de devam etmekten engellenmesine ve
sigarayı azaltmasına sebep olmaktadır. Lakin bu abartmalar gerçeğe aykırı ve
akla uzak şekle de ulaşmamalıdır. Zira böyle bir sakındırma istenen şeyin tam
zıddı bir sonuç verir. Zira sıradan bir tiryaki bütün bu sakındırmaları yalanlayabilir.
Bu abartı veya gerçeğe dayanmayan sözlerden bazıları şunlardır:
* Fethu’l-Aliyyi’l-Malik
kitabında (1/119) sigaranın kötülükleri arasında namazlardan ve hayırlı
işlerden alıkoyması zikredilir. Yine bu kitapta (1/120) Tütünün içkiyle
yıkandığı ve onunla macun yapıldığı geçer.
* “Min Azrari’l-Muskirat
ve’l-Muhdarat” kitabında (s.47) bazı muteber tabiplerin: “Aklı selim sahibi bir
kimse sigara içmez” dediğini zikreder.
* Mevsuatu’l-Fıkhiyyeti’l-Kuveytiyye
kitabının 10. Cildinde “tebg” maddesinde sigaranın haramlığını söyleyenlerin
delilleri arasında; sigaranın başlangıçta hızla sarhoş ettiğini ve tam bir şuur
kaybına sebep olduğunu yazar. Gerçekte ise tütünde bu durum mevcut değildir ve
sigara içenlerde böyle bir şey meydana gelmez.
Aynı
şekilde sigaranın haramlığını söyleyenler, İmam Ahmed ve Ebu Davud’un Umm
Seleme radıyallahu anha’dan rivayet ettikleri şu hadisi delil getirirler: Nebi
sallallahu aleyhi ve sellem her muskir (sarhoş edici) ve mufettir (gevşeklik
verici) şeyi yasakladı.” (Hadisin “her mufettir” ziyadesi ile rivayeti hakkında
el-Elbani ve Şuayb el-Arnaut "zayıf" demişlerdir - Ebu Muaz -) Alimler mufettir kelimesini bedende gevşeklik veren ve el ile
ayakları uyuşturan madde olarak açıklamışlardır. Sigara ise böyle bir şeye
sebep olmaz.
El-Mevsuatu’l-Fıkhiyyeti’l-Kuveytiyye’de
bundan önce sigara hakkında güzel bir araştırma zikredilmiştir. Burada
sigaranın haramlığını, mekruhluğunu ve mubahlığını söyleyenlerden herbir grubun
delilleri tercih belirtilmeksizin zikredilmiştir.
Birçok
madde vardır ki tabipler bunlar hakkında bazı durumlarda bazı şahıslara zararlı
olduğunu açıklamışlardır. Mesela yüksek tansiyon hastasının tuz kullanması, şeker
hastasının şekerli maddeler kullanması gibi. Hatta bal, insanlar için şifa olmakla
birlikte, öfkeli kimseler için zararlıdır. Hayvansal yağlar ise bütün insanlar için
zararlıdır. Zira bunlar kanda kolestrolü artırır. Ve daha başka şeyler…
Sigaranın bütün insanlara haram olduğunu söyleyen kimsenin, zikredilen
maddelerin de bütün insanlara haram olduğunu söylemeleri gerekirdi…
Bu konuda
yazdıklarım için son olarak diyorum ki “Allah’ım! Sapmaktan veya saptırılmaktan
sana sığınırım”
Abdulkerim
ed-Debban
15 Safer
1410
Risale Fi't-Tedhîn ve'l-Kahve ve'l-Kât (s.36-40)
* Şeyh Cemaluddin Abdulkerim ed-Debban eski Irak müftüsü, 2007 haziran ayında vefat etmiştir. Allah rahmet eylesin.
Risale Fi't-Tedhîn ve'l-Kahve ve'l-Kât (s.36-40)
* Şeyh Cemaluddin Abdulkerim ed-Debban eski Irak müftüsü, 2007 haziran ayında vefat etmiştir. Allah rahmet eylesin.