Ebu Hureyre radıyallahu anh rivayet ediyor:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنِ السَّدْلِ
فِي الصَّلَاةِ، وَأَنْ يُغَطِّيَ الرَّجُلُ فَاهُ
“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem
namazda elbiseyi sarkıtmayı ve kişinin ağzını örtmesini yasakladı.”[1]
El-Mevsuatu’l-Fıkhiyyeti’l-Kuveytiyye’de
(32/210) şöyle denilmiştir: “Fakihler namazda telessümün mekruh olduğu
hususunda ittifak ettiler. Zira Ebu Hureyre radiyallahu anh’ın rivayet ettiği
hadiste Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem kişinin namazda ağzını örtmesini
yasaklamıştır. Telessüm; Şafiilere göre ağzı örtmek demektir. Hanefiler ve
Hanbeliler’e göre ağzı ve burnu örtmektir. Malikilere göre ise alt dudağa kadar
olan kısmı örtmektir.”[2]
İbn Kudame, İmam Ahmed’in namazda ağzı örtmeyi
çirkin gördüğünü rivayet etmiştir.[3]
Nitekim bütün fıkıh kitaplarında bu husus
ittifakla belirtilmektedir.
Mecusiler
ateşe ibadet ederlerken ağızlarını örterler:
El-Aynî şöyle demiştir: “Namazda ağzı örtmenin
yasaklanmasının hikmeti; Mecusilerin ateşe ibadetleri esnasında yaptıklarına
benzemesidir. Nitekim el-Muhit sahibi de böyle demiştir.”[4]
El-Muhit sahibi ile kastedilen Ebu Hayyan’dır.
Nitekim bunu Ebu Hayyan’dan Şevkani[5]
ve İbn Rislan er-Ramlî[6]
de rivayet etmişlerdir.
Aynısını el-Behutî[7],
İbn Teymiyye[8] Şurunbilali
el-Hanefî[9]
ve Mahmud Muhammed Hattab es-Subkî[10]
de söylemişlerdir
Hanefilerden el-Kâsânî şöyle demiştir: “Namazda
ağzı örtmek çirkindir. Çünkü Nebî sallallahu aleyhi ve sellem bundan
yasaklamıştır. Zira ağzı örtmek kıraat ve meşrû zikirlere mani olur. Şayet
eliyle ağzını örterse elin sünnetini terk etmiş olur. Rasûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem: “Ellerinizi namazda tutun” buyurmuştur. Eğer bir kumaş
ile ağzını örterse mecusilere benzemiş olur. Çünkü onlar ağızlarını ateşe
ibadet ederken örterler. Nebî sallallahu aleyhi ve sellem namazda telessümü
(yüzü de örtecek şekilde sarınmayı) yasaklamıştır. Ancak esnemeyi def etmek
için geçici olarak ağzı örtmekte sakınca yoktur.”[11]
Er-Reddu’l-Muhtar’da İbn Abidin şöyle der: “et-Tahtavi
Ebu Mes’ud’dan namazda ağzı örtmenin haramlığını nakletmiştir.”[12]
El-Mubarekfuri şöyle demiştir: “Hadis kişinin
ağzını örterek namaz kılmasının haram olduğuna delalet etmektedir. Bu yasağın
hikmeti, kıraate ve meşrû zikirlere mani olmasıdır. Şayet ağzını eliyle örterse
ele düşen sünneti terk etmiş olur. Eğer bir kumaş ile örterse mecusilere
benzemiş olur. Çünkü onlar ateşe ibadet ederken bu şekilde sarınırlar.”[13]
Tayyibî, Munavî ve es-San’anî dediler ki: “Kişinin
(namazda) ağzını örtmesini yasakladı” çünkü bu cahiliyye fiilidir. Onlar sarık
sardıklarında ağızlarını da örterlerdi, bundan yasaklandılar. Çünkü bu bazen
kıraatin tamam olmasına veya secdelerin kemaline mani olur.”[14]
[1] Hasen. İbn Huzeyme (772, 918) İbn Hibban
(6/117) Hakim (1/384) Ebu Davud (643) İbn Mace (966)
[2] Haşiyetu
İbn Abidin(1/439) Haşiyetu’d-Dusuki (1/218) el-Mecmu (3/179) Keşşafu’l-Kına
(1/275)
[3] El-Mugni
(2/299)
[4] El-Aynî,
Şerhu Suneni Ebi Davud (3/181).
[5] Şevkani
Neylu’l-Evtar (2/92)
[6] İbn
Rislan Şerhu Suneni Ebi Davud (4/94)
[7] Er-Ravdu’l-Merbu
(s.75)
[8] İbn
Teymiyye Şerhu’l-Umde (4/358) İktizau’s-Sirati’l-Mustakim (1/384-85)
[9] Meraki’l-Felah
(s.128)
[10] Menhelu’l-Azbi’l-Mevrud
(5/33)
[11] Kasani
Bedaiu’s-Sanai (1/506)
[12]
Seharenfurî Bezlu’l-Mechud (3/587)
[13] Mir’atu’l-Mefatih
(2/480)
[14] Tayyibi
Şerhu’l-Mişkat (3/967) Feyzu’l-Kadir (6/315) es-San’anî et-Tenvir Şerhu’l-Camii’s-Sagir
(10/542)