Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

4 Aralık 2023 Pazartesi

Hangi Giyimler Kâfirlere Benzeşmektir? - el-Elbani -

 Cidde Fetvaları Kaset 18

Soru: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in: “Kim kendisini bir kavme benzetirse onlardandır” hadisine göre kâfirlere benzemenin kayıtları nelerdir? Özellikle şu an bazı elbiseler kafir ile müslüman arasında ortaktır. Mesela işte giyilen pantolon gibi. Dışarıdan getirttiğimiz ayakkabı ve çizmeler, soğukta giyilen yünlü elbiseler, ceketler vs. bu benzeme kapsama girer mi?

El-Elbani rahimehullah dedi ki: Cevap, Şeyhulislam İbn Teymiyye rahimehullah’ın önemli kitabı “İktizau’s-Sirati’l-Mustakim Muhalefetu Ashabi’l-Cahim” adlı eserinde şerh ettiği gibidir: Benzeşmenin dereceleri vardır. En düşük derecesi tenzihen mekruhluktur. En üst derecesi haramlıktır. Hatta bu haramlığa helal sayma da katılırsa sahibini küfre ve sapıklığın ta kendisi olan şeye götürür. Dış görünüşteki benzerlik kuvvetli oldukça insan muhalefet ve isyan mertebesinde yükselir.

Ben bu meselenin anlaşılması için bazı ince örnekler vereceğim. Mesela soru sahibinin bahsettiği ceket, müslümanların ve gayri müslimlerin müşterek elbisesidir. Bu elbiseyi giymekle kâfire benzeme türlerinden bir şey meydana gelmez. Bunun uluslararası bir elbise olduğu söylenebilir. Her millet onu giymektedir. Her hangi bir millete özel bir şiar değildir. Durum böyle olduğuna göre bu misalle ilgili olarak ceket ve benzerleri gibi kâfirlere benzeme illetinin söz konusu olmadığı elbiseleri giymekte mani olmadığını söyleriz. Alimler Mugira b. Şube radıyallahu anh hadisini buna yormuşlardır. Özetle bu hadiste şöyle geçer: Onlar bir yolculukta iken bir yerde konakladılar. Sabahladıkları zaman Nebî sallallahu aleyhi ve sellem ihtiyaç gidermek için çıktı. Yanında Mugira b. Şu’be radıyallahu anh de vardı. Abdest almak istediği zaman Mugira radıyallahu anh ona su döküyordu. Kollarını yıkamak için açmak istediğinde yenleri dar olan Rum işi cübbe giymiş olduğundan kollarını açamadı. Hadis bu şekilde devam ediyor. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem yenleri dar olan Rum işi bir cübbe giymişti. Kollarını sıvamak mümkün olmayınca onu omuzları üzerine attı ve kollarını yıkadı.

Alimler dediler ki: Bu Rum işi cübbeyi giymekte sakınca yoktur çünkü bu Araplar ile acemlerin arasında müşterek bir elbise idi. Ayırıcı bir alamet değildi. Ama elbise küfür milletinin şiarı olmaya devam ediyorsa burada daha önce geçen ayrıntı söz konusudur. Zahirdeki benzeşmeye göre hükmü de farklılık gösterir.

Mesela kişi kamis (cellabiye) üzerine veya şalvar üzerine ceket giyiyorsa burada benzeşme söz konusu değildir. Burada şalvar sözüyle pantolonu kastetmiyorum! Eskiden beri müslümanların libası olan, avreti belli etmeyen bol şalvarı kastediyorum. Ama kişi pantolon üzerine ceket giyerse bunun benzeşme olduğunda tereddüt yoktur. Şu an daha önce olmayan bir görüntü ortaya çıkmıştır. Ceket giyme sebebiyle değil, pantolon giymek sebebiyle bu durum ortaya çıkmaktadır.

Özellikle pantolon hakkında onun müslümanların elbisesi olmadığını söylemek mümkündür. Çünkü o avreti belli eder. Müslümanın elbisesinin geniş, bol, avreti belli etmeyen bir elbise olması gerekir. Özellikle Allah’ın huzurunda namaza durduğunda!

Biz maalesef bugün mescidde ve başka yerlerde pantolon giymiş kimsenin rüku ve secde ettiğinde – tabir yerindeyse – uyluklarının ortaya çıktığını görürüz. Arkasında namaz kılanlar hatta bazen çok üzücüdür ki iki uyluğu arasındaki büyük avretini görür! Böyle bir elbise nasıl müslümanların elbisesi olabilir? Bilakis o Allah’ın ve rasulünün haram kıldıklarını haram saymayan kâfirlerin elbisesidir. Bundan dolayı pantolon giymenin kâfirlere benzemek olduğunda hiçbir şüphe yoktur.

Lakin ikinci ve son örneğe gelecek olursak, pantolon giyen bu kimse, başı üzerine fötr şapka koyarsa benzeşmeyi artırmış olur. Başının üzerine küfür örtüsü de koymuştur! Benzeşmedik bir şey bırakmayacak şekilde artırmıştır. Bunun haram olduğunda şüphe yoktur. Sadece pantolon giymedeki haramlıktan daha fazla bir haramlık söz konusudur.

Burada benzeşmenin başka dereceleri de vardır. Benzeşmeyle alakası olmayan tek bir hadisle sözü özetledik. Çünkü benzeşmenin türleri çok fazladır. Ben az önce sözü oldukça özetledim. Görünüşteki benzeşme arttıkça haramlık da artar. Zahirdeki benzeşme ortadan kalkınca mubah dairesine girer.

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)