Hadis inkârcısı zındıklar, uğursuzluk üç şeydedir hadisinde kadının da zikredilmesinden dolayı sahih hadisi inkâr ediyorlar. Bu tamamen hadis inkârcılarının art niyetli, vahyin naslarını inkâr odaklı yorumlamaya çalışmalarından kaynaklanmakta ve burada kadına hakaret edildiği intibâı oluşturmaya çalışmaktadırlar.
İbn Ömer radiyallahu anhuma’dan: “Rasûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem buyurdu ki:
إِنْ كَانَ الشُّؤْمُ فِي
شَيْءٍ فَفِي الدَّابَّةِ وَالْمَرْأَةِ
وَالدَّارِ
“Bir şeyde uğursuzluk olursa binekte, kadında ve evde
olur.”[1]
Hadiste geçen “Şu’m (uğursuzluk)” kelimesi, yumn (bereket)
kelimesinin zıddıdır. Cahiliyye inancı olan uğursuzluk ise “Tayr” kelimesiyle
ifade edilendir. Bu hadiste bütün
kadınların değil bazı kadınların bereketsiz olduğuna işaret edilmiştir. Nitekim
Sa’d radiyallahu anh’den gelen diğer hadiste Rasûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem şöyle buyurmuştur:
مِنْ سَعَادَة اِبْن آدَم ثَلَاثَة الْمَرْأَة الصَّالِحَة
وَالْمَسْكَن الصَّالِح وَالْمَرْكَب الصَّالِح وَمِنْ شَقَاوَة اِبْن آدَم
ثَلَاثَة الْمَرْأَة السُّوء وَالْمَسْكَن السُّوء وَالْمَرْكَب السُّوء
“Üç şey âdemoğlunun saadetindendir: Saliha kadın, salih
mesken ve salih binek. Üç şey de âdemoğlunun bahtsızlığındandır: kötü kadın,
kötü mesken ve kötü binek.” Bunu Ahmed, İbn Hibbân ve Hâkim rivayet
etmişlerdir. Hâkim’in rivayetinde lafzı şu şekildedir:
ثَلَاثَة مِنْ الشَّقَاء الْمَرْأَةُ تَرَاهَا فَتَسُوءُك وَتَحْمِلُ
لِسَانَهَا عَلَيْك وَالدَّابَّةُ تَكُونُ قَطُوفًا فَإِنْ ضَرَبْتَهَا
أَتْعَبَتْك وَإِنْ تَرَكْتَهَا لَمْ تَلْحَقْ أَصْحَابَك وَالدَّارُ تَكُونُ
ضَيِّقَةً قَلِيلَةَ الْمَرَافِق
“Üç şey nasipsizliktendir: sana kötülük eden, dilini
senin aleyhinde uzatan kadın, ağır hareket eden, ona vurduğun zaman seni
peşinden koşturan, saldığın zaman ise kafilene katılmayan binek, dar olup halkı
az olan ev.”[2]
Taberani de Esma b. Umeys radiyallahu anha’dan şöyle rivayet
etmiştir: “Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki:
إِنَّ مِنْ شَقَاءِ الْمَرْءِ فِي الدُّنْيَا
ثَلَاثَةً سُوءَ الدَّارِ وَسُوءَ الْمَرْأَةِ وَسُوءَ الدَّابَّةِ قَالَتْ يَا رَسُولَ
اللهِ مَا سُوءُ الدَّارِ؟ قَالَ ضِيقُ سَاحَتِهَا وَخُبْثُ جِيرَانِهَا قِيلَ فَمَا
سُوءُ الدَّابَّةِ؟ قَالَ مَنْعُهَا ظَهْرَهَا وَسُوءُ ضَلْعِهَا قِيلَ فَمَا
سُوءُ الْمَرْأَةِ؟ قَالَ عُقْمُ رَحِمِهَا وَسُوءُ خُلُقِهَا
“Muhakkak ki üç şey kişinin dünyadan nasipsizliğindendir:
kötü ev, kötü kadın, kötü binek.” Esma radiyallahu anha dedi ki:
“Ey Allah’ın rasulü! Evin kötülüğü nedir?” Buyurdu ki:
“Alanının dar olması ve komşularının kötü olmasıdır.”
Denildi ki:“Bineğinin kötülüğü nedir?” Buyurdu ki:
“Sırtına bindirmemesi ve kaburgalarının kötülüğüdür.”
Denildi ki: “Kadının kötülüğü nedir?” Buyurdu ki:
“Rahminin kısır olması ve ahlâkının kötü olmasıdır.”[3]
İbn Ömer radiyallahu anhuma’dan: “Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem buyurdu ki:
الْبَرَكَةُ فِي ثَلاثٍ فِي
الْفَرَسِ وَالْمَرْأَةِ وَالدَّارِ
“Bereket üç şeydedir: atta, kadında ve evde” Bu
hadisin bütün ravileri kendisine rivayet edene bu hadisin manasını sormuşlar,
ilk olarak ez-Zuhrî, Salim b. Abdillah b. Ömer’e bu hadisin manasını sormuş,
onun yaptığı açıklamayı her ravi, kendisinden sonraki raviye aktarmıştır. Salim
b. Abillah rahimehullah Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’den naklederek
şöyle açıklamıştır:
إِذَا كَانَ الْفَرَسُ ضَرُوبًا
فَهُوَ مَشْئُومٌ وَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ قَدْ عَرَفَتْ زَوْجًا قَبْلَ زَوْجِهَا
فَحَنَّتْ إِلَى الزَّوْجِ الأَوَّلِ فَهِيَ مَشْئُومَةٌ وَإِذَا كَانَتِ الدَّارُ
بَعِيدَةً عَنِ الْمَسْجِدِ لا يُسْمَعُ فِيهَا الأَذَانُ فَهِيَ مَشْئُومَةٌ وَإِذَا
كُنَّ بِغَيْرِ هذا الوصف فهن مباركات
“At eğer hantal ise meş’umdur (uğursuz, bereketsizdir)
Eğer kadın kocasından önce başka bir koca tanır ve ilk kocasına düşkün olursa o
meş’ume (uğursuz, bereketsiz)dir. Eğer ev mescidden uzak olur, ezan işitilmezse
o ev meş’ume (uğursuz, bereketsiz)dir. Bu vasıflarda olmayanlar ise mubarek
(bereketli)dirler.”[4]
Görüldüğü gibi söz konusu hadiste kadına hakaret değil,
kişinin nasipsizliğinden bahsedilmektedir. Lakin şahit olunduğu üzere ancak bir
geri zekâlı hadis inkârcısı olabilir ve ancak hiçbir sözü doğru dürüst
anlayamayan geri zekâlı bir hadis inkârcısı bu hadisten kadına hakaret edildiği
çıkarımında bulunabilir!
[1]
Buhârî (4806, 5421) Muslim (2225)
[2]
Hasen Ahmed (1/168, 3/28, 407)
İbn Hibban (9/340) Hakim (2/175) Ziyau’l-Makdisi el-Muhtare (3/241) Beyhaki
Şuab (7/82) Taberânî Mu'cemu'l-Kebîr
(1/19) Taberânî Mu'cemu'l-Evsat (1/163) Ebu Ubeyd İman (s.42) Bezzar (4/20, 26)
Ebu Nuaym Hilye (8/388) Hatib (12/99) İbn Hacer Metalibu’l-Aliye (2020)
et-Tergib vet-Terhib (4/201) Münziri der ki; “Ahmed sahih isnadla, rivayet
etti”. Mişkat (1122) Elbani es-Sahiha (282) Sahihu’l-Cami (887, 3056)
[3]
Zayıf. Taberânî Mu'cemu'l-Kebîr (24/153) İbn Hacer Fethu’l-Bari (14/333) isnadında
Ebu Ömer meçhuldür.
[4]
Şehde bt. Ahmed el-Bağdadiye, el-Umde Mine’l-Fevaid (48) Ebu Bekr ed-Dekkak Cüz
(el yazma no: 30) Dimyati’nin el-Hayl kitabından naklen: İbn Hacer Fethu’l-Bari
(6/62) İbnu’d-Demamini Mesabihu’l-Cami (9/250)