Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

3 Ağustos 2021 Salı

Mesafeli Namazın Batıl Oluşuna Dair Fetvalar/Şeyh Yahya el-Hacurî

 

 Soru: Şu an veba korkusuyla özellikle Yemen’de bu durumun mevcut olduğu ilan edildikten sonra bazı mescidlerde her namaz kılanın diğeriyle arasında yaklaşık bir metre mesafe koyuyorlar. Bu uygulama doğru mudur ve bunu yapmak caiz midir?

Şeyh Yahya el-Hacurî’nin cevabı:

Böyle bir durumda imamın arkasında namazda kişiler arasında bir metre kadar mesafe olması halinde meşru saf tutma gerçekleşmez ve onlar imamlarının arkasında ferdî namaz kılmış olurlar. Sabit hadiste: “Safın arkasında ferdi namaz yoktur” buyrulmuştur. Kişinin safın arkasında tek başına namaz kılmasının sıhhati hakkında ihtilaf vardır. Tercih edilen görüş ise, zikredilen hadisten dolayı böyle bir namazın batıl olduğunudur. Alimlerin çoğunluğu da bu görüştedir.”

13 Ramazan 1441

Link: https://sh-yahia.net/show_fatawa_9300.html

 

 Soru: “Bazı mescidlerde namaz kılanlar arasında bir ya da iki metre mesafe koyuyorlar. Bunun hükmü nedir? Böyle bir durumda cemaatle mi namaz kılmalıyız, yoksa ferdî olarak mı kılmalıyız?

Şeyh Yahya el-Hacuri’nin cevabı:

Hamd Allah içindir. Salat ve selam Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in üzerine olsun. Bundan sonra:

İmam’ın arkasında bu şekilde saf oluşturmak bid’attir. Hadiste: “Kim emrimiz olmayan bir şey çıkarırsa o reddolunur” buyrulmuştur. Bu şekilde ne dinen, ne örfen ne de lugat olarak saf tutma meydana gelir! Saf tutmak ancak şu ayette geçen şekilde olabilir:

Tuğlaları birbirine kenetlenmiş binalar gibi saf olarak” (Saf 4) Hadiste de şöyle buyrulmuştur:

Meleklerin rableri katında saf tuttuğu gibi saf tutmaz mısınız? Safları tamamlayın ve birbirine kenetleyin.”

Meşru saf tutma meydana gelmediğine göre imamın arkasındaki herkes ferdî namaza durmuş olur. Böyle bir durumda da imamının arkasında tek başına namaza durmuş olur. Kişinin imam arkasında tek başına namaza durması halinde ise Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem o namazın iade edilmesini emretmiştir:

Namazını iade et! Safın arkasında tek başına namaz yoktur!” Bu sahih bir hadistir. Bunun bir benzeri de Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in namazı düzgün kılmayan kimseye şu sözüdür:

Dön namazını yeniden kıl, çünkü sen namaz kılmış olmadın.” Safın arkasında tek başına kılınan namazın sahih olmadığı hususunda bir çok alimler fetva vermişlerdir. Daimi Fetva Komisyonu da bunlardandır. (cild 8 sayfa 7)

Ya meşrû şekliyle cemaat namazı kılınır, ya da namazı ferdi olarak kılarlar. Ferdî olarak namaz kılmaları halinde namazları sahihtir ve cemaatle namazı meşru şekliyle eda etmekten engellenerek terk ettikleri için Allah huzurunda mazurdurlar. İnsanların bid’atleri ve delillere aykırı istihsanlarıyla namazın sıhhatini engelleyerek ferdî kılınır hale getirmeleri temize çekilemez! Bu durumda cemaat ecrinden mahrum kalsalar da, namazı sıhhatine mani olmayacak şekilde (Ferdi olarak) kılarlar.”

4 Şevval 1441

Link: https://sh-yahia.net/show_fatawa_9326.html

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)