Soru: Selamun Aleykum hocam İbn Useymin'in şerhi ile birlikte
"Akidetu'l Vasıtıyye" isimli eseri almak istiyorum. Guraba yy.
basmış, güvenilir mi? Veya başka basan var mı?
Cevap: Aleykum selam ve rahmetullah. İbn Useymin’in
Vasitiyye Akidesi şerhinin tercümesini daha önce ben de başka bir yayınevi için
yapmıştım. İbn Useymin’in şerhinde Selef’in menhecine uymayan birçok problemli
meseleler var. Dolayısıyla eserin
kendisi tavsiye edilmeyecek bir eserdir, hangi yayınevi olursa olsun. Böyle
kitapları, akide ve menhec konusunda sahih bir menhec ve temkin sahibi olmayan
ilim talebelerinin okumasını asla uygun görmem.
Sahih akideyi öğrenmek isteyenlere, Kur’an-ı Kerim’den sonra
Buhari ve Muslim’in sahihleri ile hadislerinin sıhhati bilinebilen diğer hadis
kitaplarından hadis okumalarını tavsiye ederim.
Bu hadis kitaplarını okurken, İbn Hacer el-Askalani, Zehebî, İbn Receb el-Hanbeli, İbn Kudame, Nevevî, Hattabî, Suyuti, İbn Hacer el-Heytemi, Azimabadi, Mubarekfurî, el-Leknevî, Seharenfuri, Dehlevî, Abdulmuhsin el-Abbad, Salih el-Fevzan, Rebi b. Hadi vb. gibi akidesinde bozukluk olan kimselerin şerhlerinden uzak durmalıdır.
Bu hadis kitaplarını okurken, İbn Hacer el-Askalani, Zehebî, İbn Receb el-Hanbeli, İbn Kudame, Nevevî, Hattabî, Suyuti, İbn Hacer el-Heytemi, Azimabadi, Mubarekfurî, el-Leknevî, Seharenfuri, Dehlevî, Abdulmuhsin el-Abbad, Salih el-Fevzan, Rebi b. Hadi vb. gibi akidesinde bozukluk olan kimselerin şerhlerinden uzak durmalıdır.
Akide konusunda Hicri 300’lü yıllardan sonraki müelliflerin
eserlerini tavsiye etmem. İbn Batta, el-Hallal, el-Lalekai, İbn Ebi Asım, İbn
Huzeyme, el-Âcurrî, Abdullah b. Ahmed, Kıvamu’s-Sunne İsmail el-Asbahani gibi alimlerin menhece dair eserlerini
tavsiye etmemiz ise, bu eserlerin seleften rivayetleri isnadlarıyla bize
aktarıyor olmaları sebebiyledir.
İbn Hazm, İbn Abdilberr, İbn Teymiyye, İbn Kayyım, Muhammed
b. Abdilvehhab, Sıddık Hasen Han, Şevkani, İbn Baz, el-Elbani vb. (Allah
hepsine rahmet etsin) gibi itikatlarında şaibeler bulunan âlimler’den ancak doğru
menhec sahibi ilim ehlinin, onların isabet ettiklerini tespit ettikleri noktalarda
faydalanılır, yine güvenilir ilim ehlinin tespit ettikleri hatalarından
sakınmak gerekir. Diğer ifadeyle seleften aktardıkları alınır, kendi
görüşleriyle ortaya attıkları yeni fikirlerinden sakınılır. Zira adı geçen alimlerin gerek isim ve sıfatlar tevhidinde, gerek akidenin iman/küfür meselelerinde ve gerekse vela ve berâ menhecinde selefe muhalif düştükleri hataları bulunmaktadır.
Sonrakilerin eserleriyle akide öğrenilmez. Bilakis Selef’in doğru
akidesi öğrenildikten sonra, sonrakilerin izahları, hadis ilminde uzman olan, ilmine ve takvasına güvenilen alimler tarafından Kitap ve Sünnetten ibaret vahye arz edilir,
isabetli olan alınır, hatalı olan atılır.
Kişi hadis alimi değilse veya güvenilir bir hadis aliminin kontrolünde bulunmuyorsa sonrakilerin kitaplarından uzak durmalı, selefin kitaplarına veya seleften sağlam nakiller yapan kitaplara müracaat etmeli, âlim olmayan ve takvasına güvenilmeyen kimselerin saptırıcı tavsiyelerine uymamalı, ilim ehli olmayanlar sınırlarını bilip - bid'at ehlinden oluşunda ittifak olanlar dışında - ilim ehlinin hataları hakkında ileri geri konuşmamalı, ilim ehlinin hatalarını reddetmeyi yine ilim ehline bırakmalı ve halefin şaibelerine bulaşmaktan kendisini korumalıdır.
Kişi hadis alimi değilse veya güvenilir bir hadis aliminin kontrolünde bulunmuyorsa sonrakilerin kitaplarından uzak durmalı, selefin kitaplarına veya seleften sağlam nakiller yapan kitaplara müracaat etmeli, âlim olmayan ve takvasına güvenilmeyen kimselerin saptırıcı tavsiyelerine uymamalı, ilim ehli olmayanlar sınırlarını bilip - bid'at ehlinden oluşunda ittifak olanlar dışında - ilim ehlinin hataları hakkında ileri geri konuşmamalı, ilim ehlinin hatalarını reddetmeyi yine ilim ehline bırakmalı ve halefin şaibelerine bulaşmaktan kendisini korumalıdır.