Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

7 Haziran 2024 Cuma

Zulhiccenin On Gününde Oruç Tutmak Teşvik Edilmemiştir!

 Sahih İlmihal’in 4. Baskısında el-Elbani’nin tashihine tabi olarak şu hadisi zikretmiştim:

Huneyde b. Hâlid hanımından, o da Rasûlullah r’in zevcelerinden birinden anlatıyor: ‘Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Zilhicce’den dokuz günle Aşura günü oruç tutardı. Bir de her aydan üç gün, ayın ilk pazartesi ile perşembe günü oruç tutardı.’ Ebû Dâvûd (2437) Nesâî (4/205, 220, 221) Ahmed (5/271, 6/288, 423) Beyhakî’nin (4/284, 285)

Bu hadisi detaylı incelediğimde zayıf olduğunu anladım ve Sahih İlmihal’in beşinci baskısı için hazırladığım metinden bunu çıkarmıştım. Lakin Sahih Hadis Kulliyat’ının neşrinden sonra İlmihal’in artık baskısını yapmaktan vazgeçtiğim için burada bu rivayetin illetini açıklamak gerekti. Sahih Hadis Kulliyat’ında Muslim’in Aişe radıyallahu anha’dan rivayet ettiği, Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in Zulhicce’de oruç tuttuğunu hiç görmediğine dair hadisi zikretmekle yetinmiştim.

Huneyde b. Halid’in yukarıda geçen hadisine gelince, el-Elbani bu hadisin sahih olduğuna hükmetmişse de ızdıraptan dolayı bu hadis zayıftır.

Huneyde bunu bazen annesinden, o da Umm Seleme radıyallahu anha’dan rivayet etmiştir. Bazen Hafsa bt. Ömer radıyallahu anhuma’dan rivayet etmiştir. Bazen de yukarıda geçtiği gibi hanımı vasıtasıyla Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in hanımlarından birinden diyerek isim vermeden rivayet etmiştir.

Nesâî’nin diğer rivayetinde Huneyde dedi ki: “Mü’minlerin annesinin yanına girdim…” Görüldüğü gibi bu lafızda da ızdırap vardır.

Bu hadis, Huneyde’den el-Hur b. Sayyah rivayet etmiştir ki, bu hadis bazen de el-Hur b.es-Sayyah’ın İbn Ömer radıyallahu anhuma’dan doğrudan rivayeti olarak gelmiştir. Ancak o tarikte Şerik b. Abdillah’ın hafızası kötüdür.

Bu hadis, Muslim’in (1176) rivayetinde Aişe radıyallahu anha’nın “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’i on günlerde oruç tutarken hiç görmedim” hadisine aykırıdır.

Zulhicce ayının on günü hakkında birçok sahabeden sabit olan rivayet şu lafızladır:

ما من أيام العملُ الصالح فيها أحبُّ إلى الله من هذه الأيام

“Allah’a salih amelin bu günlerden daha sevimli olduğu bir gün yoktur.” (Sahih. İbn Abbas radıyallahu anhuma’dan; İbn Mace 1727 Ebû Dâvûd (2438)

Bu salih ameller arasında oruç yoktur! Bazı kimseler oruç da salih ameldir diyerek bu son zikrettiğim hadisten dolayı oruç tutmayı meşru görüp delil getiriyorlar! Lakin şu inceliği dikkatten kaçırıyorlar: Oruç amel değil, terktir! Oruç, gündüz vaktinde Allah için yeme, içme ve cinsel ilişkiyi terk etmektir. Terk başka bir şey, amel başka bir şeydir! Nitekim kudsi hadiste şöyle buyrulur:

Ebu Hureyre radiyallahu anh’den: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

قَالَ اللَّهُ كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ

Allah şöyle buyurdu: “Âdemoğlu’nun her ameli kendisi içindir. Ancak oruç hariçtir. Zira oruç benim içindir ve onun karşılığını ben veririm… Buhârî (1904, 1894) Muslim (1151)

İbn Vehb’in Muvatta’ında (315) sahih isnadla rivayetinde bu hadis şu ziyade ile gelmiştir:

إِلَّا الصِّيَامَ فَهُوَ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ، ‌لَا ‌يَدَعُ ‌الطَّعَامَ ‌إِلَّا ‌لِي، وَلَا الشُّرْبَ، وَلَا اللَّذَّةَ إِلا لِي، وَلَا يَدَعُ الشَّهْوَةَ إِلَّا لِي

“… Ancak oruç hariç! Onun karşılığını bizzat veririm. Yemeğini ancak benim için terk eder, içmeyi, lezzeti ancak benim için terkeder, şehvetini de ancak benim için terk eder..”

Oruç, aslı itibarıyla bir amel değil, terktir! Bu yüzden Zulhicce ayının ilk on gününde nafile namaz, gece namazı, zikir, sadaka, kıraat gibi salih amellerle meşgul olarak değerlendirmek gerekir. On günlerde oruca teşvik eden zayıf hadisler gelmiştir ancak sahih bir rivayet sabit olmamıştır.

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)