Şeyh Mukbil rahimehullah dedi ki:
Cabir b. Zeyd, İbn Abbas radiyallahu anhuma’dan rivayet
ediyor: “Nebî sallallahu aleyhi ve sellem Medine’de yedi ve sekiz rekât,
öğleyle ikindiyi ve akşam ile yatsıyı kıldı.” Eyyub dedi ki: “Belki de bu
yağmurlu bir gecede olmuştur” Cabir dedi ki: “Olabilir.” (Buhârî (543) Muslim (706)
Şeyh Mukbil rahimehullah dedi ki: “Burada cem-i takdim veya
cem-i te’hir olabilir. Yine öğlenin geciktirilip ikindinin erken kılınmış
olması böylece her birinin vakti içerisinde kılınmış olması ihtimali de vardır.
Nitekim bunu Nesai zikreder. Bu konuda bir de hadis vardır fakat o şazdır.
Ben zannediyorum ki burada üç durum vardır. Hepsine de
ihtimal olduğu doğrudur. Nitekim Amr b. Dinar, Cabir b. Zeyd ile bunun ardından
konuşmuş olabilir. Onlar öğle namazını çoğunlukla veya hiç ertelemezlerdi.
Bu hadis namazları cem etmenin caiz olduğuna delildir. Yine namazları
biriktirip toptan cem edeni de reddeden bir delildir. Yağmurda cem hakkında
mürsel bir hadis vardır lakin bu hadisle beraber isti’nas için zikredilebilir.
Kendim için tercihim ise namazları vakitlerinde kılmaktır. Çünkü Nebî
sallallahu aleyhi ve sellem yağmurda: “Namazı yerlerinizde kılın” buyurmuş, (Buhârî
666, Muslim 697) cem edin dememiştir.
Cem-i takdim yapana bu hadisle amel etmesi sebebiyle karşı
çıkılmaz. Mürsel hadisle amel ettiği için değil!”
Ref’ul-Lisam (s.207)