Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

Daru's-Sunne Neşidler

6 Ağustos 2023 Pazar

İnkıta Şüphesi Bulunan Bazı Rivayetler Hakkında

Şeyh Abdulaziz et-Tarifî’ye şöyle soruldu: “Ebu Ubeyde’nin babası İbn Mes’ud’dan rivayeti, Said (b. El-Museyyeb)’in Ömer radıyallahu anh’den rivayeti, Amir (eş-Şa’bî)nin Ali radıyallahu anh’den rivayeti ve el-Hasen (el-Basrî)’nin Semura radıyallahu anh’den rivayetinin sıhhati nedir?”

Cevap: Birincisi: Ebu Ubeyde’nin babasından rivayetinde aslolan sıhhattir. Ancak metni düzgün değilse, metninde nekâret gibi bir şey varsa hariç. Hafız Tirmizî’nin böyle rivayeti birçok yerde sahihlediğini gördüm. Az bir yerde de illetlendiriyordu. İbnu’l-Medini, Nesâî, Darekutni gibi hafızların cumhuru Ebu Ubeyde’nin, babası İbn Mes’ud radıyallahu anh’den rivayetini kabul etmişlerdir.[1]

İkincisi: Said’in Ömer radıyallahu anh’den rivayetinde aslolan sıhhattir. Ancak metni düzgün değil veya nekâret varsa bu hariç. Ahmed, Yahya b. Said, Tirmizî, Ebu Hatim er-Razi ve başka hafızlar Said b. El-Museyyeb’in Ömer radıyallahu anh’den rivayetini sahih kabul etmişlerdir.

Üçüncüsü: Amir’in Ali radıyallahu anh’den rivayeti zayıftır.  Bununla beraber Amir (eş-Şa’bî), Ali radıyallahu anh’ı görmüş olması, Said’in Ömer radıyallahu anh’den rivayetinden daha yakındır. Ancak hafızlar Said’in Ömer radıyallahu anh’den rivayeti kabul ederlerken Amir’in Ali radıyallahu anh’den rivayetini reddetmişlerdir. Çünkü Amir zayıf kimselerden hadis rivayeti konusunda gevşek idi. Çoğunlukla Amir (eş-Şa’bî) ile Ali radıyallahu anh arasında el-Haris el-A’ver gibi zayıf bir ravi vasıta olup Amir onu zikretmiyordu. Amir’in Ali radıyallahu anh’den feraiz konusunda yaptığı rivayetlerin geneli Haris el-A’ver vasıtasıyladır. Yine Amir, Cabir el-Cufî gibi zayıf raviler vasıtasıyla da Ali radıyallahu anh’den rivayette bulunmuştur.

Dördüncüsü: Hasen el-Basri’nin Semura radıyallahu anh’den rivayetini önceki hafızların geneli kabul etmişlerdir. Metinde münkerlik olmadığı sürece aslolan bu rivayetin kabul edilmesidir. Nitekim Buhârî, İbnu’l-Medini, Ebû Dâvûd, Tirmizî, Ebu Hatim, İbn Huzeyme ve başkaları bu rivayeti sahih kabul etmişlerdir. Hasen’in Semura radıyallahu anh’den Akika hadisi dışındaki rivayetlerini Nesâî, el-Berdici, İbn Asakir gibi bazı hafızlar zayıf kabul etmişlerdir.



[1] Yakub b. Şeybe dedi ki: “Ashabımız Ebu Ubeyde’nin babası (Abdullah b. Mes’ud) radıyallahu anh’den rivayetini müsned yani muttasıl hadis saymışlardır. Çünkü Ebu Ubeyde babasının sahih hadislerini bilir. Bu konuda münker bir rivayet de getirmemiştir.” (İbn Receb Şerhu İleli’t-Tirmizî (1/544)

Bu gayet açık bir ifadedir. Nitekim hafızlar Ebu Ubeyde’nin babasından rivayetlerini araştırmışlar ve münker bir rivayet görmemişlerdir. Şüphesiz o, babasının rivayetlerini başkalarından daha iyi bilir. İbn Receb dedi ki: “Ebu Ubeyde babasından iştmemiştir. Lakin babasından rivayetleri sahihtir.” Yine dedi ki: “Ebu Ubeyde, babasından işitmemiş olsa dahi bu rivayetleri sahihtir. Bu rivayetleri babasının hadislerini iyi bilen sika aile fertlerinden almıştır. İbnu’l-Medini ve başkaları böyle demişlerdir.”


Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)