Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

Daru's-Sunne Neşidler

22 Ekim 2023 Pazar

Öğle ve İkindi Namazlarının Vakitlerinin Ayrımı

 Soru: Güneşin batıya meyletmesi ile beraber öğle namazının vaktinin girdiğini ve gölgenin herşeyin misli kadar olduğu zaman da ikindi vaktinin girdiğini biliyoruz. Lakin Türkiye’de bu kış mevsimlerinde güneş tepe noktasındayken yani zeval vaktine gölge zaten her şeyin mislinden fazla oluyor. Bu durumda öğle vakti ile ikindi vakti birbirine dahil oluyor ve bu iki vakti ayırmak mümkün olmuyor.

Cevap: Daha önce Ömer radıyallahu anh’ın başka beldeler hakına yazdığı bir mektuptaki ifadelerinden dolayı fe’yu’z-zevalin gölge hesabına katılmayacağı görüşündeydim:

Eslem rahimehullah dedi ki: “Ömer b. el-Hattab radiyallahu anh şöyle mektup yazdı:

أَنَّ وَقْتَ الظُّهْرِ إِذَا كَانَ الظِّلُّ ذِرَاعًا إِلَى أَنْ يَسْتَوِيَ أَحَدُكُمْ بِظِلِّهِ

“Öğlenin vakti gölgenin bir dirsek boyu kadar olmasından itibaren başlar, birinizin gölgesiyle eşitleninceye kadar devam eder.”[1]

Nitekim bu manaya delalet eden merfu hadis de şu şekilde varid olmuştur: İbn Abbas radıyallahu anhuma’dan: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki:

أَمَّنِي جِبْرِيلُ عِنْدَ الْبَيْتِ مَرَّتَيْنِ فَصَلَّى بِيَ الظُّهْرَ حِينَ مَالَتِ الشَّمْسُ قَدْرَ الشِّرَاكِ وَصَلَّى بِيَ الْعَصْرَ حِينَ كَانَ ظِلُّ كُلِّ شَيْءٍ مِثْلَهُ وَصَلَّى بِيَ الْغَدَ الظُّهْرَ حِينَ كَانَ ظِلُّ كُلِّ شَيْءٍ مِثْلَهُ، وَصَلَّى بِيَ الْعَصْرَ حِينَ كَانَ ظِلُّ كُلِّ شَيْءٍ مِثْلَيْهِ

Cibril bana Beyt’te (Kâbe’de) iki defa imamlık etti. Öğle namazını güneş meyledip (gölgesi) ayakkabı bağı kadar (bir parmak boyu kadar) iken kıldırdı. İkindiyi de her şeyin gölgesi kendisi kadar iken kıldırdıErtesi gün de öğle namazını herşeyin gölgesi kendisi kadar iken kıldırdı, ikindiyi her şeyin gölgesi iki katı kadar iken kıldırdı…”[2]

Bu rivayette görüldüğü gibi fey’u zeval yani güneşin tepe noktasından batıya doğru meyletmeye başladığı esnadaki gölge miktarı, ikindi vaktindeki gölgenin miktarının kapsamı içinde değerlendirilmiş, ayrıca fe’yu zeval eklenmemiştir.

Faide: Zıl kelimesi gündüz boyunca olan bütün gölgeler hakkında kullanılır. Fe’y kelimesi ise ancak zevalden sonraki gölgeler hakkında kullanılır.

 Lakin güneş tepe noktasında iken gölgenin sıfırlanmadığı farklı zamanlar ve mekânlardaki gölge boylarının farklı olması, hatta bizim ülkemizde olduğu gibi, zeval anındaki gölgenin eşyanın misli kadar olması halinde bu konuda çözüme delalet eden rivayet şu şekildedir: Cabir b. Abdillah radıyallahu anhuma’dan:

خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى الظُّهْرَ حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ وَكَانَ الْفَيْءُ قَدْرَ الشِّرَاكِ ثُمَّ صَلَّى الْعَصْرَ حِينَ كَانَ الْفَيْءُ قَدْرَ الشِّرَاكِ وَظِلِّ الرَّجُلِ

“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem çıktı ve öğle namazını güneş batıya meyledince kıldı. Gölge ayakkabı bağı kadar idi. Sonra ikindiyi ayakkabı bağı kadar gölge ve (ek olarak) kişinin kendi gölgesi kadar iken kıldı…”[3]

Bu hadis, zeval anındaki gölgeden sonra eşyanın gölgesinin misli kadar olmasıyla ikindi vaktinin gireceğini göstermektedir.  Bizim ülkemiz gibi, güneş tepe noktasında iken gölgenin sıfırlanmadığı bölgelerde, zeval anındaki gölgeye ek olarak gölgenin bir de eşyanın misli kadar uzamasıyla ikindi vaktinin girdiğine hükmedilir. Allah en iyi bilendir.

Nitekim Cabir radıyallahu anh’den diğer bir rivayette şu şekilde geçer:

ثُمَّ أَذَّنَ لِلْعَصْرِ حِينَ ظَنَنَّا أَنَّ ظِلَّ الرَّجُلِ أَطْوَلُ مِنْهُ

“Sonra kişinin gölgesinin kendisinden daha uzun olduğunu zannettiğimiz vakittte ikindi ezanını okumasını emretti…”[4]

Hilyetu’l-Ulema 2/13’te şöyle nakledilir: “Öğlenin son vakti: zevaldeki gölge miktarına ek olarak her şeyin gölgesinin misli kadar olmasıdır. Es-Sevrî, Ahmed, Ebu Yusuf, Muhammed b. el-Hasen ve el-Hasen b. Ziyad’ın rivayetine göre Ebu Hanife’nin görüşü böyledir…

Ebu Sevr ve İbn Cerir et-Taberî, gölgenin eşyanın misli kadar olduğu vakitte dört rekât namaz kılacak kadar vaktin, öğle ve ikindi namazları arasında ortak vakit olduğunu söylemişlerdir.

Malik’ten şöyle dediği nakledildi: “Her şeyin gölgesi kendisi kadar olduğu zaman öğlenin son vakti ve ikindinin ilk vaktidir.”



[1] Buhârî ve Muslim'in şartlarına göre sahih. İbnu’l-Munzir el-Evsat (948)

[2] Hasen. Ebû Dâvûd (393) Tirmizî (149) İbn Huzeyme (325) Hâkim (1/306)

[3] Hasen. Nesâî (524) İbn Ebî Şeybe (1/281) Taberânî Mu'cemu'l-Evsat (4446) İbn Asakir Tarih (11/236)

[4] Hasen. Taberânî Mu'cemu'l-Evsat (6787) Musnedu’ş-Şamiyyin (907) el-Arnaut isnadı hasen demiştir.

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)