Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

17 Ekim 2025 Cuma

Mezhep Âlimleri, Muasır Sufileri Red ve Tekfir Ediyorlar!

 Sufiler çoğu zaman “Vahhabî” iftirası attıkları Selefîlerin aşırılığından bahsederler ve onların, Allah’tan başkasına dua etmek ve ibadetleri Allah’tan başkasına yönlendirmek gibi şirk amellere karşı çıkmalarını aşırılıkla nitelerler.

Burada onların itimad ettikleri Eş’arî ve Maturidi alimlerin, günümüzde sufilerin genelinin yaptıkları “mescidlerde raks etme” konusundaki bazı sözleri zikredilecektir. Hatta onlardan bazısı bu sebeple tekfir etmektedir!

Şafiilerden Takıyuddin el-Hısnî, Kifayetu’l-Ahyar’da (s.305) şöyle der:

“Vakfın sahih olmasının şartı masiyet (haram) içermemesidir. Zira vakıf, ma’ruf ve iyiliktir. Masiyet ise bunun aksidir. Böylece yol kesicilik aleti satın almak üzere vakıfta bulunmak haram olur.  Haram kılınmış aletler ve diğer masiyet aletleri de böyledir. Dergâhlardaki Sufiyye’den bid’at ehlinin yaptıkları gibi musiki aletleri için vakıfta bulunmaları da böyledir. Onlar: “Sema’ ancak örtü altında olur, bundan ancak tabiati bozuk olanlar yüz çevirir” diyorlar. Bu kimselerin ilhadını (sapkınlıklarını) Kur’ân ifade etmiştir ve onların küfründe bir ihtilaf yoktur.”

Hanefilerden Ebu Said el-Hâdimî Berikatu’l-Mahmudiye’de (4/135) raksın haram oluşunu açıkça ifade eder ve şöyle der: “Celâlu’l-Mille ve’d-Din el-Geylani’nin böyle raksı helal sayanın kafir olacağına diar fetvasını gördüm. Bu onun fetvasıdır ve bunun açısı şu sözüdür: “Bunun haram oluşunda icma olduğu bilindiğine göre, onu helal sayanın kafir olması gerekir.” Derim ki (el-Hâdimi): Bu ancak küfür oluşunda icma bulunan şeyi inkar eden hakkında tamam olur. Veya inkârı küfür olacak şekilde bu meselede icma bulunduğunu bilen kimsenin inkâr etmesi durumunda söz konusu olur. Zira yerinde kararlaştırıldığı üzere, bazı icmalar zannidir. Hakkında ihtilaf bulunup da sonradan üzerinde icma edilen veya bize tevatür yoluyla nakledilmemiş olan icmalar gibi. Böyle zannî bir icmayı inkarın küfür olmadığında ittifak vardır. Bazı icmalar da kat’îdir. Sahabe radıyallahu anhum’un bize tevatürle nakledilen icması gibi. Böyle bir icmayı inkar etmek ise bize göre küfürdür. Bazılarına göre ise küfür değildir. Eğer dinde bilinmesi zarurî şeylerden ise onu inkar eden kafir olur, eğer dinde bilinmesi zaruri şeylerden değilse küfre ihtimali vardır.”

Yine Berika’da (4/137) şöyle der: “Malikilerden er-Ridale şarihlerinden biri dört imamın mezheplerini kapsayacak şekilde şöyle zikretmiştir:

“Hanefiler dediler ki: “Üzerinde raks yapılan hasır üzerinde, o hasır yıkanmadıkça namaz kılınmaz.”

Malikiler dediler ki: “Bu semâ meclislerinde bulunmayı adet edinen kimse bir fasık olur, eğer onun helal olduğuna itikad ederse mürted olur.”

Şafiiler dediler ki: “Yöneticilerin onlara caydırıcı ceza uygulamaları gerekir.”

Hanbeliler dediler ki: “Onların meclislerine katılan kimsenin adalet vasfı sakıt olur, şahitliği geçerli sayılmaz.” Bunun aynısı Tebyinu’l-Meharim’de de geçmektedir. İbnu’l-Hac da aynısını nakletmiştir. Dört mezhebe göre hareket eden ve fetva verenler bazı insanlar şu şekilde zikretmişlerdir:

“Din imamlarından seçkin fakihler ve müslümanların imamları, müslümanlardan bir topluluğun bir beldeye gelererek mescidde kaside okumaları, el çırpmaları ve raks etmeleri hakkında ne diyorlar? Mescidlerde bunun yapılması caiz midir? Bize fetva verin, Allah size karşılık versin ve rahmet etsin.”

Şafiiler dediler ki: “Şarkı, bâtıl bir eğlencedir. Yani bâtıla benzer. Kim bunu yaparsa şahitliği reddedilir.”

Malikiker dediler ki: “Yöneticilerin onları sakındırması ve caydırıcı ceza vermesi, onları mescidlerden çıkarmaları ve tevbe edip dönüş yapmalarına kadar onları hapsetmeleri gerekir.”

Hanbeliler dediler ki: “Onun arkasında namaz kılınmaz, şahitliği ve hükmü kabul dilmez.”

Hanefiler dediler ki: “Üzerinde raks yapılan hasır yıkanmadıkça üzerinde namaz kılınmaz. Üzerinde raks yapılan yer, toprağı kazılıp atılmadıkça o yer üzerinde namaz kılınmaz.” Allah en iyi bilendir.”

Yine el-Hadimi Berika’da (4/139) şöyle demiştir: “Yin et-Tartuşî’den nakledildiğine göre şöyle demiştir: “Yöneticinin ve adamlarının onları mescidlerden çıkarmaları gerekir. Allah’a ve ahiret gününe iman eden hiçbir kimsenin onların meclislerine katılması, onlara bâtıllarında destek olması helal değildir. Bu Malik’in, Ebu Hanife’nin, Şafii’nin ve Ahmed’in mezhebidir. Sonrakilerin şeyhlerinden Çivizade raks ve devranın dört mezhebe göre haram olduğuna, bunun haramlığının kitap, sünnet ve icma ile sabit olduğuna, bunu helal sayanın ittifakla kafir olacağına fetva vermiştir.”

İbn Abidin’in Reddu’l-Muhtar kitabında (4/259) şöyle geçer: “Raksı helal sayanın kafir olacağını söylediler. Bununla kastedilen; ölçülü hareketlerle eğilip kalkmaktır. Nitekim Tasavvuf’a nispet edilen bazı kimseler bunu yapmaktadırlar. El-Bezzaziye’de el-Kurtubî’den, imamların bu şarkıların, sopalarla vurmanın ve raksetmenin haramlığına dair icma’ı nakledilmiştir. Şeyhulislam Celalu’l-Mille ve’d-Din el-Kirmani’nin böyle bir raksı helal sayanın kafir olacağına dair fetvasını gördüm. Fetvanın tam metni el-Vehbâniyye’dedir. Nuru’l-Ayn kitabında da et-Temhid’de bu kimsenin kâfir değil de fâsık olacağı nakledilmiştir.”

İbn Abidin’in kendisinin de bu meselede gevşek davrandığı biliniyor. Lakin onlar alimlerini bu fetvaları sebebiyle Haricilik veya aşırılık ile suçlamamışlardır! Bu noktayı iyi düşün!

Bu konuda mezhep kitaplarında örnekler çoktur. Yine kendisi sufi bir mezhepçi olan İbn Hacer el-Heytemi'nin ez-Zevacir (Türçeye Helaller ve Haramlar diye tercüme edilmiş olup büytük günahlar hakkında kapsamlı bir eserdir) kitabında kabirleri yükseltmeye dair ifadelerine bakılabilir. Dört mezhepte bunlar gibi, muasır sufilerin reddedilen ve dine aykırı görülen onlarca meselesi çıkar.

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)