Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

2 Ağustos 2025 Cumartesi

Namaz Vakitlerini Tayin Konusunda Tavsiye Talebi

 Soru; "Akşam namazının son vakti ne zamandır? Sabah namazının ilk vakti ne zamandır? Diyanet Yatsı 18' , Sabah 18' derece İngiltere Yatsı 12', Sabah 12' derece gibi birçok namaz vakti hesaplama yöntemi var. Sünnete göre aksam namazının son vakti ufuktaki kızıllık kaybolunca güneş  batımından sonra 1 saat civarı oluyor. Sünnete göre sabah namazının ilk vakti ufuktaki enine kızıllık başlayınca  güneş doğumundan 1 saat önce civarı oluyor.

Birçok hesaplama yöntemini denedim sadece Yatsı 12', sabah 12' derece  hesaplama yönteminin sünnete uygun denk geldiğini anlamış oldum. Diyanetin hesaplama yöntemine göre Akşam namazının son vakti ufuktaki  kızıllıktan 30 veya 40 dakika civarı ileride. Diyanetin hesaplama yöntemine göre Sabah namazının ilk vakti ufuktaki enine  yayılan kızıllıktan 30 veya 40 dakika önce. Diyanetin güneş batımını 7 dakika ileriye, güneş doğumunu da 7 dakika geriye  aldığınında bilincindeyim. Başka sorunlarda var diyanetin hesaplama  yöntemlerinde...

Diyanetin hesaplama yöntemi ile deccal'den sonra yeryüzünün en şerlisi Ebu Hanife'nin namaz vakitleri konusunda ufuktaki beyazlığa göre fetva vermesininde denk geldiğini de fark ettim. Siz ilim ehli olarak özelikle akşam namazının son vakti ve sabah namazının da ilk vakti hakkında ne tavsiye edersiniz. Rabbimiz doğru olana isabet  etttirsin âmin...”

Cevap: Namaz vakitleri hadislerde geldiği gibi müslümanların beşerî gözlemlerine dayalı olarak – hesaplama olmaksızın ve herhangi bir cihaz kullanmaksızın, çıplak gözle gözetleme esası üzere tespit edilir. Bu işle vazifeli olacak müezzinlere bu yüzden dua edilmiş, insanların tere gömüldükleri hesap gününde boyunlarının uzun kılınarak ayrıcalıklı olacakları bildirilmiştir. Çünkü işini güzel yapan müezzin, şer’î vakitleri bilir, gözlemler ve müslümanlara ezanıyla ilan ederek bildirir. Ancak yıllardır işini bilen ve yapan bir müezzin görülememektedir.

Bu yüzden sizin de sorunuzda bahsettiğiniz derece hesapları gibi bid’atlerden şiddetle uzaklaşmanızı öneririm. “Bilim ve teknolojiyi İslam’ın lehinde kullanalım” gibi şeytanî vesveselere sakın aldanmayın!

Basit bir örnek vereyim; bizden öncekiler saat cihazı hakkında gevşek davrandıkları için bizler bugün Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem ve ashabının gündüzün 12 saatini ve gecenin 12 saatini tayin metodlarını tamamen bilmez hale gelmiş durumdayız! Bu saatler şimdiki gibi 60 dakikalık dilimler değildi, bilakis her gün kısalan ve uzayan zaman dilimleri idi. Daha önce bu konuyla ilgili sitemde yazı yayınlamıştım. Şimdi biz şu saat cihazını kullanmayı terk etmeye kalksak, selefin bu zaman dilimlerini belirleme usullerini bilemez olduğumuz için alternatifini yerine koyamayacağız! Rivayetlerde bildirildiği gibi, bidatin ümmetin geneli tarafınfan tercih edilmesi sebebiyle Allah bu sünneti kaldırmış, bir daha da döndürmeye imkan kalmamıştır. Yine takvim sistemi de böyledir. Siz tek başınıza şer’î vakitleri tayin imkanına sahip olsanız ve buna göre hareket etmek isteseniz bile bu konuda başkalarıyla ters düşeceğiniz için bir çok işler salih yürümeyecektir.

Ama en azından namazların, ramazanın, şevvalin, hac aylarının iftar ve sahur vakitlerinin şer’i usule göre tayini kolaydır. Müezzinler bu görevleri yapmıyor olsalar da, hatta paganizme boyun eğmiş devletler tarafından dini vazifeler manipüle edilmiş olsa da,  Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in hadislerini okuyan her müslüman, herhangi bir hesaplamaya veya teknolojik cihaza ihtiyaç duymadan bu vakitleri belirleyebilir.

Ebu Hanife hakkında “Deccalden sonra yeryüzünün en şerlisi” şeklinde, sahibine vebal yükleyecek ve hesabını vermesi zor olacak tabirler kullanmaktan da sakındırırım. Her ne kadar salih selefimiz Ebu Hanife hakkında buna benzer ifadeler kullanmışsa da, böyle sözleri kullanmış olan, Ebu Hanife’ye muasır olup şahitlik etmiş olan selefe nispet ederek aktarmalısınız. Böylece bu sözde hesabı verilemeyecek bir şey varsa cezasına ortak olmazsınız. Hesabı verilebilecek bir şey ise de, bizzat şahit olmadığınız şeyin şahitliğinin vebaliyle karşılaşmazsınız.

Evet, sabah ve akşam namazlarının ilk ve son vakitleri hakkında rivayetlerde gelenlere vakıf olduğunuz sorunuzdan anlaşılıyor. Tavsiyem, bu rivayetlerde gelenlere tabi olmaktır. Sonradan çıkarılmış zaman tayin usullerinden uzak durmanızdır. Bilakis bulunduğunuz konumda fecri ve ufku çıplak gözle gözlemleyerek sadece bulunduğunuz yerin vaktini tayin etmenizdir. Biz vakitleri yazmayan ve hesap yapmayan ümmî nebinin ümmeti olmakla şeref duyarız.

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)