Ebu Davud’un Bab Başlığını Tahrif Etmeleri
İmam Ebu Davud rahimehullah, Sunen’inde Kitabu’s-Salat’ta
şöyle bir başlık zikretmiştir:
بَابُ
مَنْ رَأَى الْقِرَاءَةَ إِذَا لَمْ يَجْهَرِ الْإِمَامُ بِقِرَاءَتِهِ
“İmamın Kıraatini Sesli Yapmadığı Namazda (Fatiha) Okunması
Görüşünde Olanlar”
Ebu Davud’un Sünen’inin Avnu’l-Ma’budla beraber es-Selefiyye
baskısı (3/49), Munziri’nin Ahmed Şakir ve Hamid el-Fakî tahkikiyle basılan Sunenu
Ebi Davud Muhtasarı (1/394) Bu başlık, Hindistan’da basılan bütün Sunenu Ebi
Davud baskılarında; el-Muhammediyye baskısı hicri 1264, el-Kadiriyye baskısı
hicri 1271, - her ikisi de Delhi’de basılmıştır – Kanfur 1346 tarihli
el-Mecidiyye baskısı ve eski Mısır baskılarında hep bu şekildedir.
Lakin Şeyh Mahmud el-Hasen ed-Diyubendî, Nisa suresi 59. Ayetini
tahrif ettiği gibi, Ebu Davud’un Sünen’indeki, daha önce zikrettiğimiz Ubey b.
Kab radiyallahu anh hadisini de tahrif etmişti, burada da Delhi’de
el-Muctebaiyye baskısında bu başlığı şu şekilde değiştirerek tahrif etmiştir:
“İmam Sesli Okuduğu Zaman Cemaatin Fatiha Okumasını Çirkin
Görenler”
Bu tahrifi ispat etmek, zorunlu olarak dipnotta zikrettiği
şu cümledeki tahrifi de ispat etmeye mecbur bırakmıştır: Dipnotunda şöyle
diyor: “Bu başlık diğer iki nüshada şu lafızlarla yer alıyor: “İmam sesli
okuduğu zaman kıraati terk eden kimse babı” ve “İmam sesli okumadığı zaman
Fatiha okunması görüşünde olanlar babı”
Nitekim Şeyh Halil es-Seharenfuri el-Hanefi, Bezlu’l-Mechud’da
bu tahrifi açıkça belirtmiştir. Lakin bu başlığı konu hadisine uygun görmüş ve
şöyle demiştir: “İmam sesli okuduğu zaman Fatihatu’l-Kitabı okumayı çirkin
görenler babı”: Bu başlık yalnızca el-Muctebaiyye baskısında bu şekilde geçer.
Dipnotta ise iki ayrı nüsha gösterilmiştir. Birincisinde: “İmam sesli okuduğu
zaman kıraati terk eden babı” diye zikrediliyor. Bu başlık, önceki başlık gibi
sadece el-Muctebaiyye baskısında bulunmaktadır. İkincisinde ise: “İmam sesli
okumadığı zaman kıraat edilmesi görüşünde olanlar babı” diye zikretmiştir. Bütün
nüshalarda başlık bu şekilde geçmektedir. Avnu’l-Ma’bud sahibi de bunu tercih
etmiş, başka bir şey zikretmemiştir….” (Bezlu’l-Mechud 5/61, Nedvetu’l-Ulema
baskısı)
Bezlu’l-Mechud’un ilerleyen sayfalarında (5/67-68)
es-Seharenfuri’nin burada tahrif olduğunu belirtmesine rağmen kendisinin
düştüğü çelişkiyi görebilirsiniz. Allah’tan selamet dileriz.
Bu maddeyi Bediuddin er-Raşidi rahimehullah, et-Tavammu'l-Mer'işe adlı kitabında, Şeyh Muhammed Eşref'in, Urduca Netaicu’t-Taklid
kitabından nakletmiştir.
* Ebu Davud’un Sünen’inin Abdullah Parlayan tarafından
yapılan Türkçe tercümesindeki başlıklar ilmî ciddiyetten uzaktır ve Ebu Davud rahimehullah’ın
bizzat koyduğu ilmî bab başlıkları tercüme edilmemiş, bunun yerine mütercim
tarafından başlıklar uydurulmuştur!