Sosyal medyada güya sarhoş edici içkileri sarhoş olmayacak kadar içmeye cevaz verildiğine dair hadisler bulunduğuna dair iğrenç bir yalanın yayıldığı haber verildi. Kime ait olduğu belirtilmeyen bir kitaptan aşağıdaki resim çekilerek paylaşılmış! Bu kitap her kime aitse hadis metinleri ve verdiği kaynaklar üzerinde kasten oynanmış, metinleri ters yüz edilmiştir!
“Mezhepsizler” ismini kullanan hadis inkârcısı başka bir
kâfir hesabı da hadisleri inkâr etmeye malzeme olarak kullanmak için bu paylaşımı
yapmış!
İlk hadis olarak Tahavi’nin Şerhu Meani’l-Asar kitabı kaynak
gösterilen hadiste Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem: “Siz de için
ancak sarhoş olmayın” (!) buyurdu diye zikredilen hadis münker bir
lafızdır. İsnadında ihtilata (hafıza karışıklığına) uğramış ravi vardır. Sika
ravilerin rivayetinde ise lafzı: “Her sarhoşluk veren şey haramdır”
şeklindedir. Bu konuda Hafız el-Beyhakî Hilafiyyat kitabında (no: 5108-5114
arasında) bu lafzın münkerliğini ayrıntılarıyla ve sağlam ravilerin rivayet
isnad ve metinleriyle açıklamıştır.
Tahavi’nin Şerhu Meani’l-Asar kitabında şu şekildedir: Ebu Burde
b. Ebi Musa’dan:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا بَعَثَ
أَبَا مُوسَى وَمُعَاذًا إلَى الْيَمَنِ قَالَ أَبُو مُوسَى إنَّ شَرَابًا يُصْنَعُ
فِي أَرْضِنَا مِنْ الْعَسَلِ ، يُقَالُ لَهُ الْبِتْعُ ، وَمِنْ الشَّعِيرِ يُقَالُ
لَهُ الْمِزْرُ .فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّ مُسْكِرٍ
حَرَامٌ
“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem Ebu Musa ve Muaz radıyallahu
anhuma’yı Yemen’e gönderirken Ebu Musa radıyallahu anh dedi ki: “Bizim
topraklarımızda baldan yapılan ve “el-Bit’u” denilen bir içki ve arpadan
yapılan “el-Mizr” denilen bir içki vardır.” Bunun üzerine Nebî sallallahu
aleyhi ve sellem buyurdu ki:
“Her sarhoşluk veren şey haramdır.”
Bezzar’ın (8/117) rivayetinde şöyledir: “Muaz radıyallahu
anh dedi ki:
إِنَّكَ تَبْعَثُنَا إِلَى أَرْضٍ كَثِيرَةِ الْأَشْرِبَةِ،
فَمَا نَشْرَبُ؟، قَالَ: «اشْرَبُوا وَلَا تَشْرَبُوا مُسْكِرًا»
“Muhakkak sen bizi içecekleri çok olan bir yere
gönderiyorsun. Ne içelim?” Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki:
“İçin, fakat sarhoş edici içki içmeyin!” bunun isnadı
sahihtir.
Dârimî (no:2143) Buhârî (6751) Muslim (1733) Nesâî (5603) İbn
Hibban (12/199) ve başkalarının rivayetinde
ise lafzı şöyledir:
اشْرَبُوا، وَلَا تَشْرَبُوا مُسْكِرًا، فَإِنَّ
كُلَّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ
“İçin. Fakat sarhoş edici içki içmeyin. Zira her sarhoş
edici içki haramdır.” ve başkalarının rivayetlerinde de bu şekildedir.
İkinci hadis olarak Sahhar b. Sahr rivayeti zikredilmiş ve Taberânî
Mu'cemu'l-Kebîr (no: 7405) kaynak verilmiştir. Taberânî Mu'cemu'l-Kebîr’de
metni şu şekildedir:
أَنَّ صُحَارَ بْنَ صَخْرٍ الْعَبْدِيَّ
حَدَّثَهُ، أنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمْ: إِنَّا بِأَرْضٍ
كَثِيرَةٌ أَخْبَازُهَا وَبُقُولُهَا، وَنَشْرَبُ النَّبِيذَ عَلَى ذَلِكَ، فَقَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمْ:
«اشْرَبُوا مِنْهُ مَا لَا يُذْهِبُ الْعَقْلَ وَالْمَالَ
“Sahhar b. Sahr el-Abdî’nin rivayet ettiğine göre kendisi Rasulullah
sallallahu aleyhi ve sellem’e: “Biz ekmekçisi ve baklaları çok olan bir
diyardayız. Bundan dolayı nebiz (hoşaf) içiyoruz.” Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem buyurdu ki: “Aklı ve malı gidermediği sürece ondan içebilirsiniz.”
Görüldüğü gibi bu hadiste nebizden bahsedilmektedir. Nebiz,
meyveyi suyla kaynatarak hoşaf yapmaktır. Hoşaf yani nebiz konusunda ekşime ve
mayalanarak sarhoş edici hale gelmeden önce içilmesine izin verilmiştir. Bazı
hadislerde bunun süresi 3 gün olarak bildirilmiştir. Nebiz hakkındaki bu durum
malum ve meşhurdur. Lakin yukarıda bahsettiğim kitabın sahibi nebizi parantez
içinde “şarap” diye tercüme ederek kasten saptırma yapmıştır!
Diğer taraftan, Sahhar b. Sahr’dan zikredilen bu rivayetin
isnadında Mansur b. Ebi Mansur meçhuldür. Ahmed b. Muhammed b. Rişdeyn el-Mısrî
de, babası Muhammed ve dedesi Rişdeyn b. Sad da zayıf ravilerdir. Yani bu
rivayet isnad bakımından çürüktür!
Üçüncü hadis olarak zikredilen rivayete Abdurrazzak’ın
Musannef’i kaynak gösterilmiş. Abdurrazzak’ın
rivayetinin metni şöyle: el-A’lâ b. Abdillah b. Eş-Şıhhîr dedi ki:
«نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَنْ أَشْرِبَةٍ» قَالَ: فَقِيلَ لَهُ إِنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا أَوْ نَحْوَ
هَذَا قَالَ: «فَاشْرَبُوا مَا لَمْ يُسَفِّهْ أَحْلَامَكُمُ وَلَا يُذْهِبْ أَمْوَالَكُمْ»
Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem bir içecekten
yasakladı. Kendisine onu mutlaka içmeleri gerektiğini veya buna benzer bir söz
söylediler. Buyurdu ki: “O halde aklınızı gidermediği ve malınızı götürmediği
sürece için”
Bu rivayet sahih değildir. Ebu’l-A’lâ Yezid b. Abdillah
eş-Şihhir tabiin’dendir ve bu rivayet mürseldir. Ayrıca ondan rivayette bulunan
Said b. İyas el-Cerirî ömrünün sonlarında ihtilata (hafıza karışıklığına)
uğramıştır. Bu yüzden Said b. İyas’tan ancak ihtilatından önce yaptığı
rivayetler kabul edilir, ihtilatından sonraki rivayetleri kabul edilmez.
İsnad olarak sahih olmayan bu rivayet de yine nebiz/hoşaf
hakkındadır ve mayalanarak sarhoş edici duruma gelmeden önce verilen bir izin
söz konusu edilmektedir. Bu durum sahih hadislerde sabittir. Lakin mezkûr sahtekâr
yazar, sanki bu rivayetlerde sarhoş edici içkilere cevaz verilmiş gibi lanse
ederek bilinçli bir şekilde çarpıtma yapıyor!
Bu üçüncü rivayet aslında ikinci rivayette anlatılan olayın
farklı bir rivayet versiyonudur. Nitekim Taberânî Mu'cemu'l-Kebîr’de no 7403
Yezid b. Abdillah b. Şihhir’den, o da Abdurrahman b. Sahhar’dan, o da babası
Sahhar radıyallahu anh’den şöyle rivayet etti:
عَنْ
صُحَارٍ أَنَّهُ قَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ إِنِّي رَجُلٌ مِسْقَامٌ فَائْذَنْ لِي
أَنْتَبِذْ فِي جَرِيرَةٍ مِثْلَ هَاتِيهِ - يَعْنِي صَغِيرَةً - «فَأَذِنَ لَهُ»
“Sahhar radıyallahu anh dedi ki: “Ey Allah’ın rasulü! Ben
müzmin hastalığı olan bir adamım. Benim için küçük testilerde nebiz (hoşaf) yapılmasına
izin ver.” Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem de ona izin verdi.”
Bunun isnadı hasendir. Bu hasen rivayet ortaya çıkarmaktadır
ki: zayıf isnadla gelen ikinci rivayet ve yine zayıf isnadla gelen üçüncü
rivayetin aslı bu rivayette geçenlerdir ve bu hadiste Rasulullah sallallahu
aleyhi ve sellem’in nebiz yapmaya yani meyvelerin hoşaf veya şırasının yapılmasına
ruhsat vermiş, ancak bu hoşaf ve şıraların mayalanarak sarhoş edici hale
gelmesinden sonra içilmelerini yasaklamıştır.
Alıntı yapılan kitabın yazarı ve bu kitaptan bu sayfayı
paylaşanlar kesinlikle art niyetli, kasten saptırma yapan alçak haysiyetsizler
ya sarhoş edici içkileri sarhoş olmayacak kadar içmeye cevaz aramakta (ki bu Ebu
Hanife denen sapığın görüşüdür) yahut da Sahih hadislerin inkâr edilmesi için
kasten saptırma yapmaktadırlar! Her ikisi de dinden çıkaran küfür fiillerdir!
Allah’ın izniyle bu konudaki yalan ve çarpıtmaları da ortaya
çıkmıştır!
* Bu yazıyı yayınlamamdan sonra bir kardeşim alıntı yapılan kitabın Arif Tekin'in İslam'da İçkiler adlı kitabı olduğunu haber verdi. Bu kitabın pdf'sini buldum ve göz attığımda yukarıda açıkladığım üzere bir çok hadisler hakkında saçma sapan saptırmalarla kitabını doldurduğunu gördüm. Nebiz (meyve hoşafı) hakkında gelen hadisleri bizatihi sarhoş edici içkilerden ayırd edemeyecek kadar cahil, içkinin yasaklanmasından önce içinde sarhoş edici içki mayalandırılması sebebiyle yasaklanan belli bir takım kapların geçici olarak yasaklanıp, sonradan bu tür kapların kullanılmasına izin verilmesi konusunu anlayamayacak kadar ebleh olan - veya kasten saptıran - bu kâfir yazar, kitabında netice olarak Kur'ân'da içkinin yasak olmadığını iddia edecek kadar zıvanadan çıkmıştır!