Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

28 Kasım 2025 Cuma

Günümüzde Meşhur Kıraatlerin Hiçbiri Caiz Değildir!

 Son asırda bid’at şekilde Kur’ân okuyan kâriler cehennemle ilgili ayetleri hüzünlü sabâ makamında, cennetle ilgili ayetleri ise rast makamında okumaktadırlar. Şüphesiz Kur’ân’ı bu şekilde makamlarla okumak çirkin bir bid’at ve bunları dinlemek de haramdır. Makamsız okunan bir Kur’ân kıraatinin ise herhangi bir ortamda yayınlandığına şahit olmamaktayız. Çünkü şeytan bid’at olan kıraatleri nefislere süslemekte, haram olan okuyuşlar revaç bulmaktadır.

Tefsir Usulü adlı kitabımın ilk bölümünde konuyla ilgili nakillere genişçe yer verdim. Burada makamlarla Kur’ân okumanın çirkin bid’at oluşuna dair birkaç nakil daha aktaracağım.

Kur’ân’ı hüzünle okumak teşvik edilmiş olmakla beraber makamlarla okumak çirkin görülmüştür.

Begavi, et-Tehzib Fi Fıkhi’ş-Şafii kitabında (8/268) şöyle demiştir: “Makamlarla Kur’ân okumak hakkında Şafii bir yerde: “Bunu çirkin görürüm” demiş, bir yerde de: “Çirkin görmem” demiştir. Çirkin görmekle kastettiği şey uzatma ve medlerde haddi aşmak hakkındadır. Çirkin görmediği şey ise haddi aşmayan uzatmadır. Yine şöyle demiştir: “Hadr veya hüzünle okunmasını severim.”

İbn Kudame el-Mugni’de (2/129) dedi ki: “Ebu Abdillah Ahmed b. Hanbel dedi ki: “Ebu Musa radıyallahu anh’ın sesi gibi hüzünle okumalıdır.”

El-Hallal dedi ki: Bana Yusuf b. Musa haber verdi, dedi ki: Ebu Abdillah (Ahmed b. Hanbel)’e makamlarla okumak hakkında sorulunca dedi ki: “Bu hoşuma gitmez. Ancak kendi sesindeki özellik hariç.” Ona denildi ki: “Hüzünle okumak için zorlama yapabilir mi?” İmam Ahmed dedi ki: “Hayır, bunu öğrenmeye de çalışamaz. Ancak kendi sesi hüzünlüyse o başka.”

Bana Muhammed b. Ali es-Simsar haber verdi, dedi ki: Ya’kub b. Buhtan onlara şöyle tahdis etti: O, Ahmed b. Hanbel’e: Kur’ân’ı makamlarla okumayı sorunca dedi ki:

“Hayır. Ancak sesi Ebu Musa radıyallahu anh’ın sesi gibiyse o başka. Aksi halde bunu öğrenmeye çalışamaz.”

Bana Muhammed b. el-Hasen haber verdi, dedi ki: el-Fadl onlara tahdis etti, dedi ki: Ahmed b. Hanbel’in makamları çirkin gördüğünü işittim. Dedi ki: “Sesini zorlama yapmadan güzelleştirir.”

(Bu rivayetler el-Hallal’ın el-Emru Bi’l-Ma’ruf kitabındandır. (no:200-202)

Özetle, İmam Ahmed rahimehullah’tan gelen rivayetler, onun makamları çirkin gördüğünü göstermektedir. Ancak kişi çabalama söz konusu olmaksızın tabiaten sesi güzelse o başkadır.

İbn Hacer, Buhârî şerhinde (9/70) şöyle demiştir: “İbn Ebi Davud, hasen isnadla, Ebu Hureyre radıyallahu anh’ın bir sureyi mersiye yapar gibi hüzünle okuduğunu rivayet etmiştir.”  İbn Ebi Davud’un bu rivayetinin isnadına ulaşamadım.

Ebu Avane, Musned’inde (3874) dedi ki: bize Muhammed b. Hayuye tahdis etti, dedi ki: bize Ebu Salih tahdis etti, dedi ki: bana el-Leys tahdis etti, dedi ki: bize Abdullah b. Ubeydillah b. Ebi Muleyke tahdis etti, o Ubeydullah b. Ebi Nuheyk’ten, o Said b. Ebi Said’den, o Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’den bunu rivayet etmiştir.

Ebu Salih dedi ki: “el-Leys (b. Sa’d) bize Irak’ta, Sa’d b. Ebi Vakkas radıyallahu anh’den diyerek rivayet etti. Burada ise böyle dedi. Kitabında da bu şekildedir. El-Leys dedi ki: “Teganni yapar yani hüzünle okur ve kalbi inceltir.”

El-Leys b. Sa’d rahimehullah Mısır’lıların imamıdır.

İbn Kesir ve muasırlardan Abdulaziz b. Baz da hüzünle okumayı tercih etmişlerdir.

Cennetle ilgili ayetleri hüzünle okumaya gelince, kişi cennetliklerden olamama korkusuyla bu ayetleri hüzünle okuyabilir.

Lakin makamlarla okumak her halukarda haramdır. Günümüzdeki okuyuşların tamamı bu makamlarla yapılmaktadır ve Kur’ân kıraatiyle bir alakası kalmamış, şarkıya çevirilmiştir.

Caiz olan okuma şekli ise normal konuşur gibi, düz okumak ve sabit olan tecvidin gereği kadar med (en fazla üç elif miktarı sesi dalgalandırmadan uzatma), izhar, ihfa gibi kuralları uygulamaktır.

Kabe imamları, Abdussamed, Abdurrahman Sadyen, Mahir Muaykili, Sudeys, Şureym gibi münafık kimselerin yahut yerli münafık kârilerden İsmail Coşar, İsmail Biçer, Cübbeli Ahmet ve diğerleri gibi kimselerin okumaları ise şarkı okumasıdır, Kur’ân’a büyük saygısızlıktır. Allah’ın kelamına karşı dalga geçer gibi bu hürmetsizce okumalara ancak bozuk kalpler meyleder ve hoşlanır.

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)