Esselamü aleyküm ve
rahmetullahi ve beraketuhu
Bu hadis sahih mi?
حَدَّثَنَا هَاشِمُ بْنُ مَرْثَدٍ، ثنا
مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَيَّاشٍ، حَدَّثَنِي أَبِي، حَدَّثَنِي
ضَمْضَمُ بْنُ زُرْعَةَ، عَنْ شُرَيْحِ بْنِ عُبَيْدٍ، عَنْ أَبِي مَالِكٍ
الْأَشْعَرِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
"لِيَقُلْ أَحَدُكُمْ حِينَ يُرِيدُ أَنْ يَنَامَ: آمَنْتُ بِاللهِ
وَكَفَرْتُ بِالطَّاغُوتِ، وَعْدُ اللهِ حَقٌّ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ، اللهُمَّ
إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ طَوَارِقِ هَذَا اللَّيْلِ إِلَّا طَارِقًا يَطْرُقُ
بِخَيْرٍ"
Bize Haşim bin Mersed tahdis
etti, dedi ki: Bize Muhammed bin İsmail bin Ayyaş tahdis etti, dedi ki: Bana
babam tahdis etti, dedi ki: Bana Damdam bin Zur'a, Şurayh bin Ubeyd'den, o da
Ebu Malik el Eş'ari radiyallahu anh'dan tahdis etti, dedi ki:
Rasulullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Sizden biriniz,
yatmak istediği zaman 'Allah'a iman ettim ve tağutu inkar ettim. Allah'ın vaadi
haktır ve Rasuller doğru söylemişlerdir. Allah'ım! Hayır hariç, bu gecenin
ansızın gelen (görülmeyen) şeylerinden (cin ve şeytanlardan) sana sığınırım'
desin"
Taberani
Mucemu'l Kebir Arapça 3/297 Mektebetu İbn Teymiyye Türkçe 3/405 Ocak yayınları
Cevap:
Aleykum
selam ve rahmetullah ve berakatuh.
Bu
hadis sahih değildir. Üç tane illeti vardır:
1-
Ravilerinden Haşim b. Mersed et-Taberani hakkında İbn Hibban: “Bir şey değildir”
demiştir.
2-
Muhammed b. İsmail b. Ayyaş hakkında Ebu Hâtim dedi ki: “Babasından bir şey
işitmemiştir. Ona hadis getirirler, o da babasındanmış gibi rivayet ederdi.”
Ebu
Ubeyd el-Acurrî, Ebû Dâvûd’a onun hakkında sorunca dedi ki: “Bir şey değildir.
Onu gördüm. Humus’a birçok defa gittiğimde o hayatta idi. Amr b. Osman’a onun
hakkında sorduğumda onu zemmetti.” Bunları Hafız Mizzi Tehzibu’l-Kemal’de
zikretmiştir.
3-
Şureyh b. Ubeyd ile Ebu Malik el-Eşari radıyallahu anh arasında inkıta vardır. İbn
Ebî Hâtim, el-Merasil’de (s.60) babasının şöyle dediğini zikretmiştir: “Şureyh b.
Ubeyd’in Ebu Malik el-Eşari radıyallahu anh’den rivayeti mürseldir.”
Bu
illetler zayıflığın şiddetli olduğunu göstermektedir.
El-Elbani
de Daifu’l-Cami’de (4952) ve ed-Daife’de (5611) hadisin zayıf olduğunu
belirtmiştir.