Ehl-i
Hadis Selefîler’in mezhep taklidine, re’y ve kıyas ile fetvaya karşı çıktıkları
malum ve meşhurdur. Lakin müslümanlar
arasında ihtilafları ve demokrasi gibi bâtıl ideolojileri yaymak isteyen İslam
düşmanlarının tuzaklarına düşmüş olan kimseler, Selefî’lerin arasına da çeşitli
maskelerle girmiş, kendilerini gizlemişler ve habis fikirleri
yaygınlaştırmışlardır. Bunun neticesinde
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat iman, islam, küfür, nifak, fısk, bid’at, mümin,
müslüman, münafık, fasık, mübtedi’ gibi şer’î ıstılahların farklarını bilmeyen
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat Allah’a kulluğun gereği olan namaz, oruç, cihad
gibi mükellefiyetler konusunda Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’e tabi
olmayan, nasıl tabi olacağını da umursamayan, ilim talep etmeyen, delillerle
değil de hislerle hareket eden
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat mezheplere bağlanan, taklidi savunan,
Kendisinin
selefi olduğunu söyleyen fakat kıyası savunan,
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat ihtilafı rahmet gören,
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat el-Kaide, Nusra, İşid gibi haricî örgütlerine
sempati duyan,
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat mescidleri terk ederek derneklere gidip gelen,
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat demokratik sistemlerde oy kullanan, mitinglere
katılan, haram suretlere bulaşan,
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat ittiba tevhidinden haberi olmayan, bid’atlere
hoş görüyle bakan,
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat imanın en sağlam kulpu olan velâ ve berânın
gereği olarak bid’atçilerden uzaklaşılmasını tekfircilik, bid’at ehlinin
reddedilmesini de fitnecilik zanneden,
Kendisinin
selefî olduğunu söyleyen fakat selefin fehmini ve menhecini hiç umursamadan, ilim
ehli olmadığı halde haddi olmayan konularda içtihada kalkışan vs. kimseler
zuhur etmiştir, etmektedir.
Bu
ifsad edilmiş ve kasıtlı olarak cahil bırakılmış nesil arasında sahih menhecin
düşmanlarının ittifakla saldırdıkları şeylerden birisi de; icma çerçevesinden
çıkmamak şartıyla kitap ve sünnetten başka delil tanımamaktır. Kıyası
savunmaktalar, bazısı kıyasa karşı olduğunu diliyle söylese bile kıyasın
daniskasını yaparak haramı helal, helali haram kılmaktalar. Sigarayı haram saymaları ve oy kullanmayı helal kılmalarında olduğu gibi.
Cahilleri şöyle iddia ediyor: “İbn Hazmdan önce kimse kıyası inkâr etmemiştir(!)”
Cahilleri şöyle iddia ediyor: “İbn Hazmdan önce kimse kıyası inkâr etmemiştir(!)”
Bu
konuda çeşitli deliller getirerek İbn Hazm’dan önce kıyasa karşı çıkan selefin
sözlerini defaatle nakletmiştim. Bu nakilleri, kasıtlı olarak cahil
bıraktıkları talebelerine karşı değişik üsluplarla yorumluyorlar ve “Selefin
reddettikleri kıyas akide konusundaki kıyas ile nas bulunan konulardaki
kıyastır, fıkhın füruundaki kıyasa kimse karşı çıkmamıştır” gibi yorumlar
yapıyorlarmış.
Hâlbuki kıyas taraftarları, kıyası ispat adına, kelamcıların akide meselelerinde kıyas yapabilmek için delil getirmeye çalıştıkları ayetleri, fıkhî kıyas konusunda delil getirerek ilme karşı cinayetler işlemekteydiler. Adil Yusuf Giydan adındaki bir sapık: "Allah kıyas yapmıştır, biz neden yapmayalım" şeklindeki şirk sözünü söylediğinde hayranlıkla dinlemişlerdi. Bunun manasının: "Allah helal ve haram koymuştur, biz neden koymayalım" demekle aynı olduğuna ve beşeri hükümler koyarak Maide 44. ayetini çiğnemenin önünü açmak için kurgulanmış bir tuzak olduğuna daha önce dikkat çekmiş, internet sayfamda ve Bizden Olmayanlar adlı kitabımda bu cahilce cürümlere ayrıntılı reddiyeler vermiştim.
Hâlbuki kıyas taraftarları, kıyası ispat adına, kelamcıların akide meselelerinde kıyas yapabilmek için delil getirmeye çalıştıkları ayetleri, fıkhî kıyas konusunda delil getirerek ilme karşı cinayetler işlemekteydiler. Adil Yusuf Giydan adındaki bir sapık: "Allah kıyas yapmıştır, biz neden yapmayalım" şeklindeki şirk sözünü söylediğinde hayranlıkla dinlemişlerdi. Bunun manasının: "Allah helal ve haram koymuştur, biz neden koymayalım" demekle aynı olduğuna ve beşeri hükümler koyarak Maide 44. ayetini çiğnemenin önünü açmak için kurgulanmış bir tuzak olduğuna daha önce dikkat çekmiş, internet sayfamda ve Bizden Olmayanlar adlı kitabımda bu cahilce cürümlere ayrıntılı reddiyeler vermiştim.
Burada
bahsi geçen iddiaya karşı basit bir örnekle cevap vereyim ki, ilme ulaşmaktan
engellenenler arasında sözün güzeline uyması umulan insaflı kimseler varsa
hakkı görsünler.
İbn Hazm'dan daha önce yaşamış ve yaklaşık hicrî 360 yılında vefat etmiş olan Mucahid
ve Muhaddis İmam Ebu Ahmed Muhammed b. Ali el-Kercî el-Kassab (gazvelerde çokça kâfir öldürdüğü için "Kassab" lakabı ile meşhur olmuştur) rahimehullah Mürcie, Sufiyye, Mu’tezile, Cehmiyye, Hariciyye gibi bid’at
fırkalarına da yer yer reddiyeler verdiği Nuketu’l-Kur’an adlı eserinde birçok
yerde kıyasa ve taklide de karşı çıkmıştır.
Daha önce kıyas hakkında Nahl
suresinde yaptığı tefsirden bir pasajı terceme edip aktarmıştım.
Hafız Zehebî, el-‘Uluv, (520)’de, Ebû Ahmed el-Kercî el-Kassab’ın hal tercemesinden bahsederken şöyle der: “Allame Ebû Ahmed el-Kercî, telif ettiği akidesinde söyledikleri arasında: ‘Rabbimiz Azze ve Celle tek olarak vardı, onunla beraber bir şey yoktu, kapladığı bir mekân yoktu, her şeyi kudreti ile yarattı. ‘Arşı da yarattı. Ona ihtiyacı yoktur. Üzerine yerleşerek dilediği gibi yerleşti. Bu yerleşme mahlûkun istirahat etmesi gibi bir istirahat değildir’ ifadeleri de vardı.”
Hadis ehli bir imam olan Ebu Ahmed el-Kercî, Nüketu’l-Kur’an’da (1/430-431) şöyle demiştir:
Hafız Zehebî, el-‘Uluv, (520)’de, Ebû Ahmed el-Kercî el-Kassab’ın hal tercemesinden bahsederken şöyle der: “Allame Ebû Ahmed el-Kercî, telif ettiği akidesinde söyledikleri arasında: ‘Rabbimiz Azze ve Celle tek olarak vardı, onunla beraber bir şey yoktu, kapladığı bir mekân yoktu, her şeyi kudreti ile yarattı. ‘Arşı da yarattı. Ona ihtiyacı yoktur. Üzerine yerleşerek dilediği gibi yerleşti. Bu yerleşme mahlûkun istirahat etmesi gibi bir istirahat değildir’ ifadeleri de vardı.”
Hadis ehli bir imam olan Ebu Ahmed el-Kercî, Nüketu’l-Kur’an’da (1/430-431) şöyle demiştir:
“İşte
ölüleri de böyle çıkarırız. Umulur ki düşünürsünüz.” (A’raf 57)
Bu
ayette misal vermeye ve anlayış için manaları yakınlaştırmaya delil vardır.
Bana ulaştığına göre bir topluluk bu ve Kur’andaki buna benzer ayetleri kıyası
ispat etmek için delil getiriyorlarmış. Bu müşkil olmayan bir cahilliktir. Zira
onlara göre kıyas; başka bir şey sebebiyle bir şeyi haram kılmak veya helal
kılmaktır. Allah Azze ve Celle’nin ölüleri çıkarması, ürünleri suyla
çıkarmasından dolayı değildir. Lakin insanlara burada ürünleri çıkarmaya kadir
olanın ölüleri de çıkarmaya kadir olduğu öğretilmektedir. Şayet burada kıyasın;
bir şeyi haram kılmaya bizzat kadir olanın, onun benzeri olan bir şeyi de haram
kılmaya kadir olduğu şeklinde olsaydı, bu kıyas doğru olurdu.
Şayet,
emir altındaki kişinin, haram kılınan bir şeyin benzeri olarak gördüğü şeyi de
haram kılmaya kalkması kastediliyorsa, bu ve buna benzer ayetleri delil
getirmenin bir açısı yoktur. Bilakis bunun; Allah’ın haram kıldığı bir şeyi
onda bulunan bir illetten dolayı haram kıldığına hükmederek, Allah’a bir iftira
olmasından ve söylediğine dair ilim olmadan bir sözü O’na nispet etmek olmasından
korkulur. Bununla beraber, şayet Allah bize o şeyi, kendisinde bulunan bir
illet sebebiyle haram kıldığını bildirirse, O’nun bildirdiği illet kesin bir
ilimdir. Bize göre onun benzeri olan şeydeki illet ise şüpheli bir ilimdir.
Başka bir şeyi bunun hükmüne yüklemeyi bize caiz kılmış olurdu. Şayet illetin
bizzat kendisi haram kılıcı olsaydı, haram olan aslın üzerine yüklenen fer’,
Allah’ın onu haram kılmasından önce haram sayılırdı. Bunu ise beşer söyleyemez!”
Yine Nuketu’l-Kur’ân’da (2/93-102 arası) şöyle der:
"Şayet birisi şöyle derse: “Sad b. Ebi Vakkas radiyallahu anh küçük taneli
arpa karşılığında akbuğdayın takasını haram kılmadı mı? İbn Abbas radiyallahu
anhuma yiyecek dışındaki şeyleri de teslim almadan satma konusunda yiyecek
menzilesinde görmedi mi? Onlar Allah’a iftira mı etmiş oldular?”
Denilir ki: Onların Allah’a iftira etmiş olmalarından Allah’a sığınırız.
Bilakis onlar söyledikleri şeyde isabet etmişlerdir. Sad b. Ebi Vakkas radiyallahu
anh’e gelince, onun görüşüne göre buğday ve arpa ancak misli misline takas
edilebilirdi. Kendisine akbuğday ile ufak arpanın takası sorulunca “Hangisi
daha fazla?” dedi. Soran kişi de: “akbuğday” deyince, bunu yasakladı. Muhtemelen
ufak arpa, kuruduğu zaman ağırlığı eksiliyordu.
Akbuğdayın yaş olan ufak arpa ile takası sorulunca, ufak arpanın kuruduğu
zaman ağırlığı tartıda akbuğdaydan eksik olacağını anladı. Böylece bu, aralarında
fazlalık söz konusu olan altı sınıftan bir tür oldu. Bunun delili şudur: Nebî
sallallahu aleyhi ve sellem’e kuru hurma karşılığında yaş hurmanın satışı
sorulmuştu. Yaş hurma, kuru hurmadan eksik olacaktır. Ufak arpa da kuruduğunda
akbuğdaydan eksik olacaktır. Her ikisi de nas ile belirtilmiştir. Sad radiyallahu
anh’e göre ikisi arasındaki fazlalık birdir ve bu ribâdır.
Şayet: “Sad radiyallahu anh’ın arpayı buğday menzilesinde sayıp, aralarında
fazlalığı caiz görmemesinin açısı nedir? Halbuki Rasûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem buna cevaz verdi” denilirse, şöyle cevap verilir: Bu kıyas cihetiyle
olmamıştır. Nitekim bu konuda Abdurrahman b. el-Esved b. Abdiyegus ve İbn
Muaykib ed-Devsî ona muvafakat etmişlerdir ve Medine ehlinin görüşü de bu
şekildedir. Onlar diğer sınıfları buna katmışlar ve farklı cinsler olmadıkları
sürece bu iksinden birini caiz görmemişlerdir.
Sad ve Abdurrahman b. el-Esved radiyallahu anhuma’nın görüşünün açısı ise
bize göre şudur: Sad radiyallahu anh eşeğinin yemini veriyor, Abdurrahman da
devesinin yemini veriyordu. İkisi de kölelerine buğday verip arpa almalarını ve
bunu misli misline yapmalarını emrettiler. Belki de o ikisi, biri eşeğine,
diğeri devesine günlük yemine yetecek kadar bir miktarı almak istiyorlardı. İkisi
de teslim alma zamanının gecikmesi sebebiyle vade faizine dönüşmesinden
çekindikleri için arpa ile buğday arasında fazlalığı men ettiler ve kölelerine
riba yapmamalarını emrettiler. Çünkü Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bu
ikisinin takasını ancak peşin olduğu zaman mubah kılmış, vadeyi ise haram
kılmıştı. Sad radiyallahu anh’ın görüşünün açısı budur ve bu güzel bir
açıklamadır.
İbn Abbas radiyallahu anhuma’nın: “Her şey yiyecek menzilesindedir” sözüne
gelince bu, Hakîm b. Hizam radiyallahu anh’ın Rasûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem’e söylediği bir ifadedir: “Kişi benden elimde mevcut olmayan şeyi satın
almak istiyor, ona bunu satayım mı?” diye sormuş, Rasûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem de: “elinde mevcut olmayan şeyi satma” buyurmuştur.
Şayet: “İbn Abbas radiyallahu anhuma, Hakim radiyallahu anh hadisindeki
nassı bilmediği halde onun sözüne muvafık düşmüş olmuyor mu?” denilirse, şöyle
denilir: O bunu zan ile söylemiş ve: “Zannediyorum ki her şey yiyecek
menzilesindedir” demiştir. Bunu kesin bir ifadeyle söylerek riske girmemiş,
zannında da hakka uygun düşmüştür.
Sahabi bir söz söyler de Allah onu hakka uygun düşürürse bu bizzat
kıyasçılar katında da hüccettir. Görmez misin, sahabi, yerinden ayrılmadan ve
başkasına taşıtmadan avlanma cezası konusunda Allah’ın emrine uygun düşmüştür.
Nitekim Ömer b. el-Hattab radiyallahu anh bazı şeyler hakkında konuşmuş, Kur’anda
onu tasdik eden ayetler nazil olmuştur. İbn Abbas radiyallahu anhuma da, Ömer radiyallahu
anh kadar olmasa da değeri büyük, faziletli bir sahabidir. Onun bir şey
hakkında söz söyleyip de Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in sünnetinin
onu tasdik etmesi inkâr edilemez.
Bu durum kıyası mubah saymaya ya da helal kılma ve haram kılmada Rasûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem’in bunu tasdik eden bir sünneti bulunmayan
görüşleri hüccet saymaya bir vesile olamaz.
Bunun delillerinden birisi de İbn Abbas radiyallahu anhuma’nın bu görüşünün
bir kıyas olmayışıdır. O nas bulunmayan her konuda kıyası uygulanacak bir din
olarak görmemiştir. Çünkü o, kocası ölen hamile kadının iddet süresini iki
süreden en sonuncusu olarak belirlemiş, onu boşanmış kadına kıyas etmemiştir.
Bu kadının dilediği kadar iddet beklemesini caiz görmüş, onu evinde
bekletmemiştir. Bu kadını, Allah’ın kendisine evinde beklemeyi ve açık bir
çirkinlik işlemesi söz konusu olmadıkça iddeti bitinceye kadar evinde çıkmamayı
emrettiği boşanmış kadına kıyas etmemiştir.
Yine burada da sahabinin başkasının bildiği sünnete göre görüş sahibi
olduğuna delil vardır. Bu durum onun fazilet derecesini ve sahabelik hakkını
düşürmez. Nitekim İbn Abbas radiyallahu anhuma’ya bu iki meselede Subey’a
el-Eslemiyye radiyallahu anha hadisi ve Ebu Said el-Hudrî radiyallahu anh’ın
kızkardeşi olan Furey’a radiyallahu anha’nın hadisi gizli kalmıştı. Bu
hadisler, İbn Abbas’ın verdiği fetvanın hilafına idi.”