Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

26 Mayıs 2025 Pazartesi

Suretler Konusunda İfrat ve Tefrite Dair Uyarı

 

Soru: Bir insanın tam bir resmini arka tarafından yani yüzü görünmeyecek şekilde çizmek caiz midir? Yan profilden resmedilip yalnız bir gözü, ağzı ve burnunun yan taraftan görüntüsünün yapılması caiz midir? Tam bir resim yapılıp yüz kısmında tek göz ile burun veya ağız ve burun silik çizilse caiz midir? Yani yüzde dört şey vardır: iki göz, ağız ve burun. Yüz kısmında bunlardan ikisi silik çizilse caiz olur mu?

Cevap: Hamd Allah’adır. Salat ve selam Allah’ın rasulüne. Bundan sonra:

Birincisi:

İnsanın arkadan suretinin resmi, yüz görünmediği için caizdir. Çünkü o yüzü silik resim gibi yahut gölge gibi olur. Yüz organları belli olmadığı için suret olmaz.

Buna Ebu Hureyre radıyallahu anh’ın Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’den, Cibril’in kendisine söylediği şu sözü haber vermesi delildir:

فَمُرْ بِرَأْسِ التِّمْثَالِ الَّذِي فِي الْبَيْتِ يُقطَعْ فَيَصِيرُ كَهَيْئَةِ الشَّجَرَةِ

Evdeki timsallerin başlarının kesilerek ağaç gibi bir şekle dönüştürülmesini emret.” Bunu Ebû Dâvûd (4158) ve Tirmizî (2806) rivayet etmişlerdir. Tirmizî: “Hasen, sahih” dedi. El-Elbani Sahihu Suneni Ebi Davud’da sahih olduğunu söyledi.

İbn Kudame rahimehullah el-Muğni’de (8/11) şöyle demiştir: “Eğer suretin baş kısmı kesilirse mekruhluk kalmaz. İbn Abbas radıyallahu anhuma dedi ki:

الصورة الرأس فإذا قطع الرأس فليس بصورة

Suret baştır. Baş kesilirse suret olmaz.” Aynısı İkrime rahimehullah’tan da rivayet edilmiştir."

İbn Useymin rahimehullah Mecmuu’l-Fetava’da (2/278, 279) şöyle demiştir: “Suret belirgin değilse yani göz, burun, ağız, parmaklar yoksa bu tam bir suret değildir ve Allah Azze ve Celle’ye yaratma konusunda benzeşme söz konusu olmaz.”

Yine İbn Useymin, kendisine insanın arka taraftan resminin çekilmesi hakkında sorulunca, böyle bir sorunun neden sorulduğuna şaşırmış ve sonra şöyle demiştir: 

Böyle bir şey varsa o bir suret değildir. O bir gölge gibidir. Mesela insan güneşte yürürken gölgesi olur. Bunun gibidir.” Liqâatu’l-Bâbi’l-Meftûh (30/150)

İkincisi:

İnsanın tam şeklinin yan profilden resminde tek göz, yandan ağız, burun ve kulak görünüyorsa bu tam bir surettir, caiz olmaz.

Fakihlerin çoğu eksik surete ruhsat verirken, kendisiyle hayatın kalmadığı yalnız baş veya bunun yarısı gibi şeylere ruhsat vermişlerdir. Ama bu şekildeki bir suret (yan profilden resim) tamdır, bunda Allah’ın yarattığına benzeşme söz konusudur.

 Aynı şekilde insanın tam bir resmi yapılsa, ondan yüz organlarının tamamı silinmezse mesela bir göz ve ağız yahut ağızsız ve burunsuz iki göz çizilse bu da silinmemiş bir suret olur. Bunda hayat devam eder.

İbn Kudame rahimehullah şöyle demiştir: “Kesilip yok edilmesiyle geride hayat alameti kalmayan şekilde çizilen şey, mesela göğüs veya karın kısmı kesilirse, yahut bedeninden ayrı baş çizilirse yasağın kapsamına girmez. Çünkü bunların gidişiyle hayat kalmaz. Bu, başı kesilen suret gibi olur.

Eğer giderilmesi ile hayat devam ediyorsa, mesela göz, el, ayak giderilse bundan sonra da hayat devam eder. O zaman yasak kapsamındaki suretten olur.

Aynı şekilde başsız gövde resmi veya gövdesiz baş resmi yapılırsa veya baş konur da bedeninin kalan kısmı yaşaması imkanı olmayan şekilde çizilirse yasak kapsamına girmez. Çünkü bunlar hayat sahibinin sureti olmaz.” (İbn Kudame el-Mugni 7/216)

Allah en iyi bilendir.

İslam-QA no: 261872 fetva. Tercüme: Ebu Muaz

Ebu Muaz’ın notu: Bu fetvada suretleri haram gören ulemanın mesele kapsamına giren konulardaki değerlendirmeleri nakledilmiştir.

Bu meseleyle ilgili şu uyarıları eklemek gerekir:

1- Ruh taşıyan canlıların suretlerini yapma konusundaki yasağın en önemli illeti, Allah’a yaratma konusunda benzeşmektir. Meselenin şirke varan boyutu böyle bir kasıtla suret yapmaktır. Böyle bir kastı olmaksızın ruh taşıyan canlıların suretini yapmak, fotoğraf veya videosunu çekmek ise büyük günahlardandır. Şirk tehditi ve lanet içeren naslar bu konudadır.

2- Suretlerle ilgili diğer bir yasak, kişi ister kendisi yapsın, ister başkası yapmış olsun, suretleri tazim gören bir yere asmaktır. Paralardaki suret, yahut battaniyelerde, ayak altında çiğnenen yerlerde, tazim görmeyen yerlerdeki suretleri ise, eğer başkası yapmışsa kullanmakta sakınca yoktur. Nitekim seleften bu konuda birçok nakil vardır. Ama tazim görmeyen yerler için dahi olsa ruh taşıyan canlılara ait suretleri yapmak yine 1. Maddede geçenler kapsamında olup haramdır.

3- Yasaklanan suretin sınırlarını tayin konusunda ifrat ve tefrite kaçan görüşler vardır. Kimisi ya tamamen suretlere cevaz veriyor ki bundan Allah’a sığınırız, bu açık bir haramı helal saymaktır. Kimisi de hakkında ruhsat bulunan, suret konusundaki yasak kapsamında olmayan şeyleri de haram sayıyor ki, bundan da Allah’a sığınırız. Çünkü bir helali haram saymak da, haramı helal saymak gibidir, fark yoktur.

Bu yüzden bu konuda şunlara dikkat etmek gerekir:

a- Ruh taşıyan bir canlıya ait resme, heykele, fotoğrafa veya video kaydına bakmak, seyretmek haram değildir. Haram olan onu yapmak, çekmek veya bu tür resim ya da heykelleri tazim gören yerlere koymaktır.

b- Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’den sabit olan hadiste “Suret baştır” buyrulmuştur. Bu yüzden yukarıdaki fetvada İbn Kudame’den nakledilen ve daha başka fakihlerin de illet olarak öne sürdükleri: “Hayat emaresi kalmamış resimler yasak suret kapsamına girmez, gövdeden ayrı baş çizmek de böyledir” demeleri kabul edilemez! Çünkü Allah Azze ve Celle, Adem aleyhi's-selâm’ı kendi iki kerim eliyle bizzat yaratarak şekillendirmiş, yüzüne suret vermiş ve yüze vurmak yasaklanmıştır. Çünkü herhangi bir kimsenin yüzüne vuran, Allah’ın, Adem aleyhi's-selâm’a bizzat vermiş olduğu şekil olan suretin benzerine vurmuş olur. Hatta hayvanların dahi yüzüne dağlama vurmak yasaklanmıştır. Çünkü ruh taşıyan canlılara ait sureti oluşturan şey, yüz uzuvlarıdır; iki göz, burun, ağız, kulak.

Dolayısıyla suret hakkındaki yasağın esası bu yüz organları ile ilgilidir! Gözler, burun, ağız, kulak!

El, ayak, gövde resimlerinin yasakla bir ilgisi yoktur. Hatta yüz uzuvları belirsiz olarak, gövdenin üzerine kafa şekli çizilse bunun yasakla bir ilgisi yoktur. 

Aişe radıyallahu anha'nın oyuncakları arasında kanatlı at bulunması ve Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'in buna karşı çıkmaması bu konuda en açık delillerdendir. Kuvvetle muhtemeldir ki bu at şeklindeki oyuncağın yüz uzuvları belirsizdi.

Yasaklanan suret ancak, gözler, burun, ağız ile ortaya çıkan resim veya heykellerdir. Dolayısıyla bir kimsenin kafasının arkasından çekilen resimde yasaklanmış suret söz konusu değildir. Baş kısmı boş bırakılmış şekil yasaklanmış suret değildir! 

Bu konuda ruh taşıyan canlıların sureti ile ilgili yasak ancak ve ancak yüz organları hakkındadır. Ellerin, ayakların konuyla bir ilgisi yoktur. Bir kimse kelebek çizse, kuş çizse, bunların gözü, ağzı belli değilse suret yasağıyla bir ilgisi yoktur! Nitekim sahabenin bunlarda bir sakınca görmediklerine dair rivayetler sabit olmuştur.

Hülasa: Ruh taşıyan canlılara ait yüz organları belirgin olan resimler, gövdeleri olmasa bile yasak kapsamındadır. Bunları yapmak yahut makineyle çekmek caiz değildir. Eğer başkası yapmışsa, asmak, tazim gören yere koymak caiz değildir.

Ruh taşıyan canlılara ait boş yüz çizip, yüz organları çizilmese bunda da sakınca yoktur. Hatta mesela bir iskelet kafası göz, burun ve ağız boşlukları ile çizilse bunda da yasak söz konusu değildir. Çünkü ruh taşıyan bir canlıya ait resim değildir. Fakat ölü bir adamın resmini çekmek, yahut ruh taşıyan canlıya benzetilerek yapılmış bir robotun resmini çizmek/çekmek yasak kapsamına girer.

Konuyla ilgili haram olanlar ve olmayanlara dair deliller Neden Suretlere Karşıyız adlı kitabımda ayrıntılı ele alınmıştır.

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)