Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

16 Haziran 2025 Pazartesi

Küfre veya Bid'ate Düşen Kimsenin Allah Katında Mazur Olsa da Dünyada Fiiline Göre Hükmedilmesi

Soru: “Küfre düşen kimsenin küfrüne hükmedilir mi? Bid’ate düşen kimse açıklama yapılmadan ve hüccet ikame edilmeden bid’atçi olduğuna hükmedilir mi?”

Şeyh Mukbil b. Hadi el-Vadiî’nin cevabı: “Küfre düşen ve bu konuda kendisine açıklama yapılmayan kimse Allah katında mazurdur. Çünkü sahih olan görüşe göre o kimse cehaletiyle mazurdur. Lakin şu an biz Hristiyan’ın kâfir olmadığını söyleyemeyiz. Bu, Kur’ân’ı yalanlamak olur. Yahudi’nin kâfir olmadığını söyleyemeyiz. Bu Kur’ân’ı yalanlamak olur. Veya onlara hücceti ikame etmemiş olmamız sebebiyle onlara hüccetin ulaşmamış olduğunu söyleyemeyiz.

Allah’tan başkasına seslenerek dua eden, Allah’tan başkasından istigasede bulunan veya Allah’tan başkası için kurban kesen şirkî bir amelde bulunmuştur. Ona müşrik muamelesi yapmak gerekir. Lakin bu kimsenin kendisi ile Allah arasında mazur olmasını gerektiren bir durumu olabilir. Eğer bilmiyorsa:

وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا

Biz, bir rasûl göndermedikçe azap edecek değiliz.” (İsra 15)

وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّى يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ

Allah kendilerine hidayet verdikten sonra, sakınacakları şeyleri kendilerine açıklayıncaya kadar bir kavmi sapıklığa sürüklemez.” (Tevbe 115)

Yine bid’at meselesi de böyledir. Aslen sünnî olan ve sünnet menheci üzere olan kimseden bir bid’at meydana gelirse “Bid’at işledi” deriz ama onu “mubtedi/bid’atçi” diye isimlendirmeyiz. Mesela Osman radıyallahu anh’ın Cum’a için birinci ezanı okutmuştur. İbn Ömer radıyallahu anhuma birinci ezanı bid’at olarak isimlendirmiştir. Ama hiç kimse Osman radıyallahu anh’ın bid’atçi olduğunu söylemeye cüret edemez!

Lakin Hadramut’ta, Sa’ade’de, İb’de veya başka bir yerde bir şahıs her ay mevlid yapıyor ve insanları mevlide ve şirkî amellere davet ediyor! Bu kimsenin bid’atçi olmadığını söyleyebilir miyiz? Bilakis o bidat’çidir! O bid’atçidir!

Bu meselede asıl şudur: Eğer şahsın menheci sünnet üzere olup kendisinden bir bid’at meydana gelirse onun bid’atçi olduğuna hükmetmeyiz. Eğer menheci bid’at üzere ise ve diğer bir bid’at işliyorsa bu kimsenin öncesinde ve sonrasında mubtedi/bid’atçi olduğunu söyleriz.”

Es’iletu Nisâ Lihac’dan naklen: Ebu Abdillah el-Masnaî; el-Munteka Min Ahiri Fetava’l-İmam el-Vâdiî (fetva no: 99)

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)