Bu rivayette açık bir şekilde
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in abdest alırken ayağını
mesh ettiği yazıyor. Siz bu rivayetin Müslim'in şartına göre sahih
olduğunu belirtmişsiniz. Acaba bu rivayet gerçekten sahih midir? Abdest alırken ayakları mesh etmek
sünnette sabit olmuş mudur?
Cevap: Aleykum selam ve rahmetullah
Hadisi İmam Ahmed, Müsned’inde
rivayet etmiş olup isnadı Muslim’in şartına göre sahihtir. Nitekim el-Elbani, Mukbil
b. Hadi ve Şuayb el-Arnaut gibi muhakkikler de hadisin sahih olduğunu ifade
etmişlerdir.
Ayakları mesh meselesine
gelince, bu hadiste geçen “Sonra eliyle bir tutam su alıp ayağının sırtına vurdu
ve eliyle ayağının üzerini mesh etti” ifadesi, Rasulullah sallallahu aleyhi
ve sellem’in ayaklarını yıkadığını ve ayaklarının üzerini bu suyla mesh
ettiğini göstermektedir. Zira mücerret olarak sadece mesh yeterli olsaydı bir
tutam su almasına gerek olmazdı. Nitekim
es-Sindî rahimehullah hadisi bu şekilde açıklamıştır.
Bunun dışında abdestte yalın ayakları mesh etmeye dair bir rivayet sabit olmamıştır. Kays'lı bir sahabeden bir rivayet söz konusu ise de bu rivayetin hem isnadında hem de metninde şiddetli ızdırap vardır. Zira Kaysî radıyallahu anh'den gelen bu rivayetin bir metninde ayakların yıkandığı, bir metninde ise yalnızca mesh edildiği geçiyor. Bununla birlikte isnadında da ihtilaf bulunmaktadır.
Yukarıda geçen Abdurrahman b. Ebi Kurad radıyallahu anh rivayeti ise sağlam raviler yoluyla sabit olmuştur. Metninde açıkladığım üzere, ayakların meshi ile yetinildiğine dair bir çıkarımda bulunmaya yol yoktur. Nitekim abdestte yüzün yıkanması hakkında da "yüzüne su vurdu" şeklinde ifadeler gelmiştir. Bununla kastedilen ise yüzün yıkanmasıdır, bu esnada eller yüze sürülerek mesh edilir. Sorulan hadiste de aynı durum söz konusudur. Ayaklara bir tutam su vurulması ile kastedilen de onun yıkanmasıdır.
Allah en iyi bilendir.