Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

16 Aralık 2025 Salı

Abdestte Yalın Ayakları Mesh Etmek Yeterli midir?

 

Soru: Selamun Aleykum. Sahih Hadisler Külliyatının 1. Cildinin 541. sayfasında şöyle bir rivayet mevcut: "Abdurrahmann b. Ebi Kurad (radiyallahu anh) dedi ki: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem ile beraber hac yolculuğuna çıktım. Bir yerde konakladı ve helaya çıktı. Onu abdest malzemeleri ve su kabıyla takip ettim. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem ihtiyaç gidermek istediği zaman uzaklaşırdı. Yolda oturup Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'in dönmesini bekledim. Dönünce dedim ki: 'Ey Allah'ın rasulü! Abdest almayacak mısın?'
Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem döndü ve eline su döküp yıkadı. Sonra elini kabın içine sokup avucuyla su aldı ve diğer eline döktü. Sonra başını mesh etti. [Sonra eliyle bir tutam su alıp ayağının sırtına vurdu ve eliyle ayağının üzerine mesh etti.] Sonra gelip bize öğle namazını kıldırdı."

Bu rivayette açık bir şekilde Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in abdest alırken ayağını mesh ettiği yazıyor. Siz bu rivayetin Müslim'in şartına göre sahih olduğunu belirtmişsiniz. Acaba bu rivayet gerçekten  sahih midir? Abdest alırken ayakları mesh etmek sünnette sabit olmuş mudur?

Cevap: Aleykum selam ve rahmetullah

Hadisi İmam Ahmed, Müsned’inde rivayet etmiş olup isnadı Muslim’in şartına göre sahihtir. Nitekim el-Elbani, Mukbil b. Hadi ve Şuayb el-Arnaut gibi muhakkikler de hadisin sahih olduğunu ifade etmişlerdir.

Ayakları mesh meselesine gelince, bu hadiste geçen “Sonra eliyle bir tutam su alıp ayağının sırtına vurdu ve eliyle ayağının üzerini mesh etti” ifadesi, Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in ayaklarını yıkadığını ve ayaklarının üzerini bu suyla mesh ettiğini göstermektedir. Zira mücerret olarak sadece mesh yeterli olsaydı bir tutam su almasına gerek olmazdı.  Nitekim es-Sindî rahimehullah hadisi bu şekilde açıklamıştır.

Bunun dışında abdestte yalın ayakları mesh etmeye dair bir rivayet sabit olmamıştır. Kays'lı bir sahabeden bir rivayet söz konusu ise de bu rivayetin hem isnadında hem de metninde şiddetli ızdırap vardır. Zira Kaysî radıyallahu anh'den gelen bu rivayetin bir metninde ayakların yıkandığı, bir metninde ise yalnızca mesh edildiği geçiyor. Bununla birlikte isnadında da ihtilaf bulunmaktadır. 

Yukarıda geçen Abdurrahman b. Ebi Kurad radıyallahu anh rivayeti ise sağlam raviler yoluyla sabit olmuştur. Metninde açıkladığım üzere, ayakların meshi ile yetinildiğine dair bir çıkarımda bulunmaya yol yoktur. Nitekim abdestte yüzün yıkanması hakkında da "yüzüne su vurdu" şeklinde ifadeler gelmiştir. Bununla kastedilen ise yüzün yıkanmasıdır, bu esnada eller yüze sürülerek mesh edilir. Sorulan hadiste de aynı durum söz konusudur. Ayaklara bir tutam su vurulması ile kastedilen de onun yıkanmasıdır. 

Allah en iyi bilendir.

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)