Şeyh b. Baz rahimehullah'a şöyle soruldu: Şehrimizde kıraati güzel ve namazında huşu sahibi biri
var. İnsanlar Riyad gibi uzak şehirlerden, doğu bölgesinden ve başka yerlerden
ona geliyorlar. Bu kimselerin gelmelerinin hükmü nedir? Onların bu fiili, üç
mescid; Mescidu’l-Haram, Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in mescidi ve
mescidi Aksa dışında bir yere yolculuktan yasaklayan hadisin yasağı kapsamına
girdiği doğru mudur? Sizden açıklama ve yönlendirme yapmanızı ümit ediyoruz.
Allah size hayırlı karşılık versin.
Şeyh Abdulaziz b. Baz rahimehullah’ın cevabı: Bunda bir
sakınca bilmiyoruz. Bilakis bu ilim talebi, Kur’an’ı Kerim hususunda tefakkuh
ve güzel sesle Kur’an okuyanı dinlemek için yolculuk dahilindedir. Bu hadiste
yasaklanan yolculuklardan değildir. Nitekim Musa aleyhi's-selâm Hızır aleyhi's-selâm’a
iki denizin birleştiği yerde ilim talep etmek için büyük bir yolculuk
yapmıştır. Sahabe ve onlardan sonrakilerden olan ilim ehli, ilim talebi için
kıtalar ve ülkeler arasında yolculuk yapmaya devam etmişlerdir. Nitekim Rasûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem: “Kim kendisiyle bir ilim talep edilen bir yolu
tutarsa Allah ona cennete götüren bir yolu kolaylaştırır” buyurmuştur. Bunu
İmam Muslim rahimehullah Sahih’inde rivayet etmiştir.”
Kaynak: Şeyh Abdulaziz b. Baz, Mecmuatu Fetava ve Makalatun
Mutenevvia (5/352)
Not: Hafız İbn Hacer rahimehullah üç mescid dışında yolculuktan yasaklayan hadis hakkında şöyle demiştir: “Hadisin anlamı; sırf mescitlerden bir mescid için veya sırf mekanlardan bir mekan için yolculuk yapmayı yasaklamaktadır. Ziyaret veya ilim talebi için yolculuk ise o mekan için yolculuk değildir. Allah en iyi bilendir." Fethu'l-Bari (3/66)
Not: Hafız İbn Hacer rahimehullah üç mescid dışında yolculuktan yasaklayan hadis hakkında şöyle demiştir: “Hadisin anlamı; sırf mescitlerden bir mescid için veya sırf mekanlardan bir mekan için yolculuk yapmayı yasaklamaktadır. Ziyaret veya ilim talebi için yolculuk ise o mekan için yolculuk değildir. Allah en iyi bilendir." Fethu'l-Bari (3/66)