Sözlerin en doğrusu Allah'ın kelamı, yolların en hayırlısı Muhammed Aleyhisselam'ın yoludur. Dinde her sonradan çıkarılan şey bidattir.Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık da cehennemdedir (Muslim no: 867)

Duâ

Duâ

Daru's-Sunne Neşidler

6 Nisan 2024 Cumartesi

İki Cins Meyvenin Birlikte Hoşaf Yapılmasının Yasaklanması Hakkında

Soru: 

Selamün aleyküm hocam ben İstanbul'dan yazıyorum.  Sahih imihal'de dün bir hadis gördüm Nebi sallallahu aleyhi ve sellem kuru hurma ile  tam olgunlaşmamış hurmayı aynı şey tencerede pişirip hoşafının yapılmasını ve içilmesini yasakladı diye. Zaten siz de diğer sitede bunu yazmışsınız güncellersek kuru kayısıyla kuru erik, kuru elma ile kuru üzüm yani ve benzeri 2-3 çeşit meyve kuru meyvelerin de aynı şekilde yapılması da bu hükmün altına girer mi ya da işte yaş erikle yaş elma yaş erik yaş kayısı ve benzeri meyve çeşitlerini de yaşlarında suyunun yapılıp içilmesi de aynı hükmün içine girer mi bunu soracaktım da detaylandırırsanız sevinirim

Cevap: 

Aleykum selam ve rahmetullah. Bu konuda gelen hadisler izaha ihtiyaç bırakmayacak kadar açıktır. Bazıları şu şekildedir:

El-Muhtar b. Fulful rahimehullah’tan: “Enes radıyallahu anh dedi ki:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَجْمَعَ شَيْئَيْنِ نَبِيذًا يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ قَالَ وَسَأَلْتُهُ عَنِ الْفَضِيخِ فَنَهَانِي عَنْهُ قَالَ كَانَ يَكْرَهُ الْمُذَنِّبَ مِنَ الْبُسْرِ مَخَافَةَ أَنْ يَكُونَا شَيْئَيْنِ فَكُنَّا نَقْطَعُهُ

“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem biri diğerine baskın çıkıp mahiyetini değiştirecek türde olan iki cins meyvenin karışımından nebiz (hoşaf) yapmamızı yasakladı.” Ben Enes radiyallahu anh’e fadih (hurmanın koruğu ile kurusunun karışımından yapılan hoşafı) sorduğumda beni bundan yasakladı ve şöyle dedi:

“Aynı şekilde iki şeyin karışımı olur endişesiyle dip kısmı olgunlaşmaya yüz tutmuş koruk hurmadan da meşrubat yapmayı kerih görürdü ki, bundan dolayı hurma koruğundaki o kısımları keser, öyle hoşaf yapardık.”[1]

Bu hadisin arapça metninde geçen “nebiz” kelimesi, meyvenin üzerine su ilave edilerek kaynatılmasıyla elde edilen, bizim hoşaf dediğimiz içecektir. Meyveye su ilave ederek kaynatma işlemine de “intibâz” denilir.

Dolayısıyla bu hadiste iki farklı cinsten meyvenin bir arada kaynatılarak hoşaf yapılması yasaklanmakta, öyle ki aynı cins meyvenin olgunu ile tam olgunlaşmamışı dahi iki ayrı cins olarak değerlendirilmektedir. Bu manada diğer bir hadis şu şekildedir:

İbn Ebi Leylâ rahimehullah’tan: “Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in ashabından biri dedi ki:

عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ نَهَى عَنِ الْبَلَحِ وَالتَّمْرِ وَالزَّبِيبِ

“Nebî sallallahu aleyhi ve sellem yeni olgunlaşmış yaş hurma ile kuru hurmayı bir araya koyup da ikisinin birden hoşaf yapılmasını ve kuru üzümle kuru hurmayı bir yere koyarak ikisinin birden hoşaf yapılmasını yasakladı.”[2]

Taze meyvelerin suyunun sıkılıp karıştırılması ise bu konudaki yasakların kapsamında değildir. İki cins meyvenin karıştırılması hakkındaki yasak ancak nebiz yani hoşaf yapımı hakkındadır. Bu konuda gelen diğer bazı hadisler de şu şekildedir;    

Ma’bed b. Kab rahimehullah, iki kıbleyede namaz kılmış sahabeden olan annesinden rivayet ediyor:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنِ الْخَلِيطَيْنِ وَقَالَ انْبِذُوا كُلَّ وَاحْدٍ مِنْهُمَا عَلَى حِدَتِهِ

“Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem iki şeyin karıştırılarak hoşaf yapılmasından yasakladı ve buyurdu ki:

Her birini tek başına hoşaf yapın.”[3]

Aişe radiyallahu anha’dan:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنِ الْخَلِيطَيْنِ

“Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem iki şeyin karıştırılarak hoşaf yapılmasından yasakladı.”[4]

Aynısını Ebu Talha radiyallahu anh rivayet etti.[5]

Bu rivayetler soru işareti bırakmayacak şekilde anlaşılmıştır inşaallah

[1] Hasen. Nesai (5563) Nesâî Sunenu'l-Kubrâ (5072) İbn Hazm el-Muhalla (7/513) İbn Abdilber et-Temhid (5/160)

[2] Buhârî ve Muslim'in şartlarına göre sahih. Nesâî el-İgrab (91) Ahmed (4/314) Ebû Dâvûd (3705) Nesâî (5547) Nesâî Sunenu'l-Kubrâ (5056, 6796) Mukbil b. Hadi Sahihu’l-Musned (1479)

[3] Muslim'in şartına göre sahih. Şafii Musned (s.287) Şafii el-Umm (6/179) Muzeni Sunenu’l-Me’sure Li’ş-Lafii (567) İbn Vehb Muvatta (20) Begavi Şerhu’s-Sunne (3017) Darekutni el-İlel (3187)

[4] Buhârî ve Muslim'in şartlarına göre sahih. Tayalisi (1584) İbn Hazm el-Muhalla (7/513)

[5] Hasen. Taberânî Mu'cemu'l-Kebîr (5/99)

Meclislerin Keffareti

Meclislerin Keffareti
"Subhâneka'llâhumme ve bihamdik ve eşhedu en lâ ilâhe illâ ente estağfiruke ve etûbu ileyk" (Taberani 10/164, el-Elbânî Sahîhu'l-Câmi (4487)