Kadın Erkek Karışık Üniversitelerde
Okumanın Hükmü/İbn Baz
Soru: Birçok kızkardeşlerim üniversitelerde okuyorlar.
Bazı üniversiteler kadın erkek karışıktır. Şiiler, Hristiyan gençler ve Gayri
İslamî gruplara mensup kimseler de bulunmakta. Selefin menhecine uyan selefîye
bir kadının böyle okullarda okuması hakkı mıdır?
Şeyh b. Baz’ın
cevabı: Bu önemli ve tehlikeli
bir meseledir. Kadınların bu büyük fitnenin bulunduğu, kız-erkek karışık okul,
lise ve üniversitelerde okumaları hak değildir, bu büyük bir fesattır. Zira bu
Allah Azze ve Celle’nin haram kıldığı şeye düşmenin en yakın vesilesidir.
Kadınların bu okullarda, üniversitelerde veya liselerde okumaları doğru
değildir. Bilakis kadın erkek karışıklığı olmayan okullarda okumayı
araştırmaları veya ilim ehline dinleri hakkında sormak için yazışmaları veyahut
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in zamanında olduğu gibi mescidlerde bulunan
ilim halkalarında tesettürlü olarak, perde arkasında katılmaları gerekir. Nebî
sallallahu aleyhi ve sellem zamanında kadınlar tesettürlü oldukları halde, O’nunla
beraber namaz kılarlar, namazı kılınca çıkarlar, hutbeyi ve ilmi dinlerlerdi.
Ama erkeklerle karışık okumaları ise, tesettürlü olsalar dahi asla caiz
değildir. Peki ya tesettürlü olmadıkları zaman nasıl olur? O zaman şer/kötülük
daha büyüktür. Dininde jeoloji, matematik, beden eğitimi gibi ihtiyacı olmayan
dersleri okuması zaruret değildir. Dininde
ihtiyacı olan dersler; namazı, orucu, muameleler, nikah, talak gibi diniyle
ilgili muhtaç olduğu ilimlerdir. En önemli şey ise akide, Kur’an-ı Kerim dersi,
Allah’ın haram kıldığı ve farz kıldığı şeyleri bilmektir. Talep edilenler
bunlardır. Bundan fazlasını ise erkekler yerine getiriyorlar. Kadınların
bunları okumasına ihtiyaç yoktur. Kadınlardan kız kardeşlerini tedavi için tıp
okumalarına bir mani yoktur. Toplumun ihtiyacı olan; kadınların tedavisi için
kadınların tıp okumalarında sıkıntı yoktur, iyi ve faydalıdır. Ancak bunu
okumalarında kadın erkek karışıklığı olmaması şarttır. Kadın erkek karışık ise
olmaz! Allah’tan sakınan iman etmiş kadına vacip olan fitne sebeplerinden uzak
durmasıdır. Görüşünü ve hevasını Allah Azze ve Celle’nin haram kıldığı şeylere
bir yol edinmemelidir. Bilakis ilim ehline sormalı ve onlarda bulunan ilimden
istifade etmelidir. Allah Azze ve Celle
şöyle buyurmuştur: “İlk cahiliyye teberrücü gibi teberrüc etmesinler.”
(Ahzab 33) “Sözü yumuşak söylemesinler ki kalbinde hastalık bulunanlar tamah
etmesinler.” (Ahzab 32) “Evlerinde karar kılsınlar.” (Ahzab 33)
Kadınlar, çıkmalarını
gerektiren maslahat ortaya çıkmadıkça evlerinde durmakla emrolunmuşlardır.
Teberrücden, erkekler arasına karışmaktan, erkeklerle halvetten (yalnız kalmaktan)
ve erkeklere yumuşak konuşmaktan da yasaklanmışlardır. Bütün bunlar dinine ve
ahlakına zarar veren şeylerdir. Nitekim Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem
şöyle buyurmuştur: “Cehennemliklerden iki sınıf vardır ki ben onları
görmedim: Ellerinde sığır kuyrukları gibi kamçılarla insanlara vuranlar ve
giyinmiş oldukları halde çıplak olan, meyleden ve meylettiren, başlarını deve
hörgücü gibi yapan kadınlar! Bunlar cennete giremedikleri gibi, kokusunu dahi
bulamazlar. Halbuki cennetin kokusu şu ve şu kadar mesafeden hissedilir.” Nebî
sallallahu aleyhi ve sellem kadınlardan bu sınıfı şöyle açıkladı: giyinmiş
oldukları halde çıplaktırlar, haktan meyleder ve bâtıla meylettirirler. Bunlar
cehennemle tehdit edilmişlerdir. Çünkü kendilerine farz olan tesettür ve hicabı
yerine getirmemişlerdir. Kendilerini fitneye sürükleyen şeye karşı gevşek
davranmışlar, fuhşa düşmeye sebebiyet vermişlerdir. Hareket ve kuvvet ancak
Allah’tandır. Kızkardeşlerimize Allah’tan hidayet ve Tevfik dileriz.”
Kaynak: Fetava Nurun Ale’d-Derb
Link: http://www.binbaz.org.sa/audio/noor/046303.mp3
Kadın Erkek Karışık Üniversitelerde Okumanın Hükmü/el-Elbânî
Soru: “Ey şeyhimiz! Dışarıdaki bazı üniversitelerde
kadın erkek karışıklığı var. Bir kimsenin buralarda okuması veya çalışması caiz
midir?
Şeyh el-Elbâni rahimehullah’ın
cevabı: Bunu uygun görmem. Bu caiz
değildir. Orada ne okuyabilir, ne de okutabilir.
Soru: Ayrıntıya ihtiyaç
var, Allah kişiyi buralardan faydalandırabilir
Cevap: Allah sana bereket versin, ayrıntıya gerek
yok! Zira Müslüman başkasından önce kendisinden sorumludur. Birimiz bu okulda
Allah’ın fayda vereceğine ve zarar vermeyeceğine garanti verebilsek (ne âlâ).
Kişi bu karışık toplumda kendisi haşrolacaktır. Bizim orada, Şam’da: “karışık
harç” değişmez diye bir deyim vardır. Dedikleri gibidir. Lakin ben inanıyorum
ki, durum Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in Sahih’te gelen şu hadisinde
buyurduğu gibidir: “Koruluğun etrafında dolananın onun içine düşmesi yakındır.”
Bu yüzden nefsinin vartaya düşmesi hakkında Allah’tan korkan bir kimseye bu
ortama girmemesini öğütlerim. Kendini kurtarmaya bak: “Ey iman edenler! Siz
kendinize bakın. Hidayet üzere olursanız sapıtanlar size zarar veremezler.”
(Maide 105) Gerçekten ben İslam davetçilerinin birçoğunun bu görüşte (bu
okullarda okunabileceği görüşünde) olduklarını biliyorum ve bunun bugünkü muasır
ortamın baskısı ve fitnesi sayıyorum.”
Kaynak: Silsiletu’l-Hedyi
ve’n-Nur kaset no: 79
Allah’a Davet İçin Kadın Erkek Karışık Okullarda Okumanın Hükmü/İbn Useymin
Soru: Kişinin, Allah’a davet amacıyla, erkeklerle
kadınların aynı sınıfta karışık oldukları üniversitelerde okuması caiz midir?
Şeyh İbn Useymin’in
cevabı: Görüşüm odur ki, erkek veya
kadının, kadın erkek karışık okullarda okuması caiz değildir. Zira bunda
iffetine, temizliğine ve ahlâkına büyük bir tehlike vardır. Şüphesiz insan
nezih, ahlaklı ve temiz bir kimse olabilir, yanındaki sandalyede ise bir kadın
bulunur. Hele bir de güzel ve açık saçık ise fitne ve şerden selamette kalamaz.
Fitne ve şerre götüren şey ise haramdır, caiz değildir. Allah Subhanehu ve Teâlâ’dan
Müslüman kardeşlerimizi bu gibi işlerden korumasını, gençliklerini şer, fitne
ve fesada döndürmemesini dileriz. Hatta eğer böyle bir üniversiteden başka bir
okul bulunmuyorsa, orada okumayı terk edip başka bir beldede, kadın erkek
karışıklığı bulunmayan bir okul aramalıdır. Ben böyle bir şeyi caiz görmüyorum.”
Kaynak: Fetava’n-Nazar ve’l-Halvet
ve’l-İhtilât