Fetva: Salih b. Abdillah el-Bekrî
Tercüme: Ebu Muaz
Soru:
Mikrofon ve hoparlör ile namaz kılmanın ve vitirdeki duada ziyade yapmanın
hükmü nedir?
Cevap:
Şeyh el-Elbani şöyle derdi: “Bu bid’attir ve her bid’at sapıklıktır. Mikrofon
ile Kur’an okumak bid’attir. Bunda birçok kötülükler vardır.” Şeyh İbn Useymin rahimehullah
bunun on ikiden fazla kötülüğünü saymış ve “Caiz değildir” demiştir.
Şeyh
Muhammed b. İbrahim ve Şeyh Fevzan şöyle dediler: “Bunu yapan ancak riya
(gösteriş) ve sum’a (duyurma) için yapar. Rasulullah sallallahu aleyhi ve
sellem: “Kim gösteriş yaparsa Allah onu göstertir kim de duyurmaya çalışırsa
Allah onu duyurtur” buyurmuştur. Buhari ve Muslim rivayet etmişlerdir.
İbn
Sirin bir defasında insanlara namaz kıldırmak için öne geçti. Sonra: “İnsanların
benim sizin en faziletliniz olduğumu zannetmelerinden korkarım” dedi ve geri
çekildi. Sen bütün insanlara duyurmak istiyorsan bu bir fitnedir. Bazı
bölgelerde bir şahsa: “Allah’tan kork ve eziyet etme. Sesin yükseltilmesiyle
insanlara eziyet ettin” denilir. Birisine de: “Kadınlar senin sesinin güzel
olduğunu söylüyorlar” der. Kadınların onun sesinin güzel olduğuna şahitliği ve
onlara sesini duyurmak istemesi o adam üzerinde ittifak etmelerine delil sayılmıştır!
Allah’tan selamet dileriz. Bu caiz değil, haramdır. Bunun birçok delillerinden
birisi olarak Ebu Said el-Hudrî radıyallahu anh’ın şu rivayeti yeter: “Nebî
sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Kur’an okurken sesinizi birbiriniz
üzerine yükseltmeyin. Hepiniz rabbinize seslenmektesiniz.” Sen okursun, kadın
da evinde okur. Sen (hoparlörden) okursun, bir başkası da diğer bir mescidde
okur. Yahut evinde hasta olan insan vardır. Okumasını karıştırır.