Şeyh el-Elbânî rahimehullah
şöyle demiştir:
أما من هو الذي يقال إنه مبتدع ؟ فهو الذي خالف
قوله عليه الصلاة والسلام ( كل بدعة ضلالة ، وكل ضلالة في
النار ) ثم أخذ يتقرب إلى الله عز وجل بالابتداع في دين
الله أو بالتقرب بما ابتدع غيره في دين الله عز وجل أما من صدرت منه بدعة وهو لا
يريدها كقاعدة ، هو في القاعدة مع قوله عليه السلام ( كل بدعة ضلالة ) ولكن أخطأ
وابتدع كما يقع من بعض المجتهدين أحياناً يقولون عن الشيء إنه مباح وهو حرام هذا
لا يجوز في الإسلام ، لكن إذا وقع في مثل هذا مجتهداً فله أجر ولا يقول انه وقع في
الحرام كذلك إذا صدرت بدعة من غير مبتدع إنما باجتهاد منه لكن الحقيقة أنها بدعة
فلا يقال فيه مبتدع
“Bid’atçi olduğu
söylenmesi gereken kimdir meselesine gelince; o, Rasûlullah sallallâhu aleyhi
ve sellem’in: “Her bid’at sapıklıktır ve her sapıklık ateştedir” sözüne muhalefet
eden kimsedir. Sonra Allah Azze ve Celle’ye yakınlaşmak için Allah’ın dininde
yenilik çıkaran veya Allah Azze ve Celle’nin dininde başkasının çıkardığı bir
bid’at ile yakınlık sağlamaya çalışan kimsedir.
Ama kendisinden bir bid’at
meydana gelip de bunu kaidedeki gibi kastetmeyene gelince; o kimse Rasûlullah
sallallâhu aleyhi ve sellem’in “her bid’at sapıklıktır” kaidesini benimseyen bir
kimsedir. Lakin hata eder ve bid’at çıkarır. Nitekim bazı müçtehitler bazen
haram olan bir şey hakkında mubah olduğunu söyleyebilmiştir. Bu İslam’da caiz
değildir. Ancak böyle bir müçtehit ecir alır, onun harama düştüğü söylenmez.
Aynı şekilde bid’atçi olmadığı halde ondan bir bid’at meydana gelebilir. Bu kendisinin
sadece bir içtihadıdır. Lakin hakikatte o bir bid’attir ve bu konuda o
müçtehide bid’atçi denmez.”
Şeyh el-Elbani’nin resmi
sitesi Kaset: 704 fetva no: 10
Fetvadan çıkan sonuçlar:
1- Her bid’at sapıklıktır
kaidesine muhalefet eden; yani bazı bid’atleri sapıklık olarak görmeyen
kimsedir. Böyle bir kimse bid’atçi hükmünü hak eder.
2- Allah’a
yakınlık/ibadet maksadıyla dinde yenilik çıkaran kimse – samimiyetle, ilmin
kuralları çerçevesinde içtihat eden bir ilim ehli değilse - bid’atçi hükmünü
hak eder.
3- Başkasının çıkardığı
bir bid’atle amel ederek Allah’a yakınlaşmaya çalışan kimse bid’atçidir.
4- Her bid’atin sapıklık
olduğunu kabul etmekle beraber içtihada ehil olan bir ilim ehlinin samimiyetle
ve ilmin kaidelerine uygun hareket ederek içtihat etmesi ve hata etmesi neticesinde,
böyle bir âlim bid’atçi olarak nitelenemez.