Ebu Suleyman el-Cendî el-Eserî dedi ki: “Mısır diyarının,
sufi ve mutaassıp bir eşari olan müftüsü Ali Cum’a’nın şöyle dediğini
kulaklarımla işittim: “Şeyh Muhammed Yasin el-Fadanî sigara içerdi. Nargile
çekerken Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem’in hadisini rivayet ederdi.
Şeyh el-Fadanî Mekke’li alimlerden yetmiş kişiden sigara içtiklerini bize
rivayet etti.” Ses kaydı elimde mevcut ve böyle diyor! Asrın hadis müsnid’i
olan Şeyh Fadanî’den bu sabit olmuş mudur? Yoksa bu haber Ali Cum’a’nın yalancı
biri olduğuna mı delalet eder? Eğer sabit ise böyle bir kimseden hadis rivayeti
caiz midir?”
Şeyh Muhammed Ziyad Tekile şöyle cevap verdi: “Şeyh
el-Fadanî rahimehullah Allah onu affetsin, Hicaz’lı şeyhlerin çoğu gibi
nargileyi haram görmez ve içerdi. Yine Şam, Mısır ve başka yerlerin şeyhlerinin
çoğu da yakın zamana kadar böyleydi. Sigara içmek aralarında yaygın idi ve
haram görmezlerdi. En fazla mekruh görenler vardı. Belki de onlara sigaranın vücuda
verdiği zararı, bugünkü alimler katında olduğu gibi netleşmemişti. Yine Yemen
alimlerinin geneli kât kullanırlar. Allah’a hamd olsun bu mesele bu zamanda
şeyhlerin ve ilim talebelerinin geneli katında açıklığa kavuşmuş, çirkin bir
münker olarak görmeye başlamışlardır.
Değerli kardeşim! Şeyh Fadani’nin hadis rivayet ederken nargile
içmesini yadırgamamalısın. Ben şeyhlerden birçok kimsenin nargile konusunda
tesahulde bulunup kullandıklarını biliyorum. Bu mesele onların katında hadis
rivayet ederken yeme ve içme gibidir. Ben Zebid’de 1420 yılında şeyhlerden
birinin yanına girdim. Yanında nargile, sigara ve kât vardı. Bu şeyh’ten hadis
almak ve o mecliste kalmak hoşuma gitmediği için hemen çıktım. Halbuki onun bu
konuda ruhsat verdiğini biliyordum. Ben ise haram ve habis gördüğüm bu şeyden şiddetle
tiksindim.
Ama bunu yapan kimseden rivayetin caiz olmasına gelince;
masiyet, bid’atten hafiftir. Bid’atine davet etmeyen bid’atçiden rivayet dahi
caizdir. Peki masiyetinde tevil sahibi olan, onu haram görmeyen ve mürüvveti
zedeleyici görmeyen kimseden rivayet nasıl caiz olmasın? Şeyhlerimizden bu
durumda olan kimselerden rivayeti terk edenler, böyle bir rivayeti haram
gördüklerinden değil, veradan dolayı terk ediyorlardı. Bu genel bir konudur.
Ama el-Fadanî rahimehullah’a gelince, Neylu’l-Emani adlı kitabımda onun
hakkında özel olarak indimde bulunanları ve Şeyh Bedruddin el-Haseni’den bahsederken
açıkladım. .."
Halid b. Ömer dedi ki: “El-Fadanî ve Ebu Turab ez-Zahirî
veya başkaları gibi nargile kullanan şeyhler hakkında adalet; onların Allah’ın
dini hakkındaki itikatlarına göre hükmetmemizdir. Bizim itikadımıza göre değil.
Eğer mubah görüyorsa bu yüzden onu kötüleyemeyiz. Bilakis delillerle hatasına
reddiye veririz. İnsanlara görüşünün isabetli olmadığını açıklarız. Onu helal
gördüğü şeyden dolayı ayıplayamayız. Yine bid’at ehline buğz etmemiz ve onların
bid’atlerinden ve hatalarından teberri etmemiz, onlara karşı adaletten bizi
engellemez.”
Meselenin ayrıntıları şu linktedir: http://www.ahlalhdeeth.com/vb/forum/منتدى-الرواية/258831-الشيخ-محمد-ياسين-الفاداني-و-علي-جمعه-و-شرب-الدخان
* Sigaranın haram olduğunu veya zararlı olduğunu iddia edenlere ilgili risalemde cevap vermiş bulunuyorum.