Suret yapmak sözü; ister
resim, ister oyma, ister makinayla çekme şeklinde olsun genel bir ifadedir.
Aletle resim çeken kimse daha hızlı resmeder lakin sonuç birdir. Bütün bunların
maksadı suret ortaya çıkarmaktır.
Oyma veya heykel yapanın maksadı suret ortaya
koymaktır.
Resim çizenin maksadı suret ortaya koymaktır.
Kamerayla resim
çekenin maksadı suret ortaya koymaktır.
Bütün bunlar arasında nasıl ayrım yapılabilir?
Bütün bunlar arasında nasıl ayrım yapılabilir?
Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem: “Her suret yapan
ateştedir” buyuruyor! Bu ayrımın
delili, getirdikleri felsefeler ve uydurma sözlerden başka bir şey midir?
Rasûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem’in sözlerini kendi kafalarına göre sınırlamak istiyorlar!
Heykel veya resim şeklindeki
suretlerin sakıncası, fotoğraf resmi hakkında da geçerlidir. Suretlerin sakıncaları:
şirke vesile olması ve yaratma hususunda Allah Teâlâ’ya benzemedir. Bu
sakıncalar kamerayla çekilen suret için de söz konusudur. Sonuç aynıdır. Maksat
aynıdır. Aletle suret elde edeni, diğer suretlerden ayıran şey nedir? Hatta
aletle yapılan resim, diğerlerinden daha şiddetlidir. Kamerayla suret çeken
kimse, elde ettiği sureti Allah’ın yarattığına, elle çizenden veya oyma
yapandan daha fazla benzetir! Fotoğraf makinasının çektiği suretteki renkleri
ve hatları elle çizen veya oyma yapan elde edemez. Hatta kamerayla görüntü
kaydı yapıldığında ses ve hareketler de işin içine girer. Bunu yasağın
kapsamından çıkarmak için zorlama yorumların hiçbir manası yoktur!
Malumdur ki Allah Azze ve Celle’nin kelamını
ve Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in kelamını ancak Allah’ın kelamından
veya rasulünün kelamından sahih bir delil tahsis edebilir. Beşerin içtihatları,
zorlamaları ve felsefeleri sahibine reddedilir. Bu husus hadis usulü ve tefsir
usulünden bilinen bir durumdur. Umumî olan bir nas, delil olmadıkça tahsis
edilemez. Hususî olan bir nas da insanların içtihatlarıyla genel kılınamaz. Bu
kaidenin, üzerinde icma edilmiş bir kaide olduğunu kabul etmelerine rağmen
makinayla elde edilen sureti Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in suret
hakkındaki yasağının kapsamından çıkarırken neden unutuyorlar?! Bu ayrım ilim
ehli ve usulcüler katında hiçbir değeri olmayan boş bir sözdür.
Usul kaideleri onların
yorumlarının hiçbirini kabul etmez. Onlar bunu iyi biliyorlar! Lakin hevâ ve
mugalata yok mu! Bazen çok uzak bir yoruma kaçarlar! Rasûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem: “Her suret yapan ateştedir” diyor, falan kimse çıkıp diyor
ki: “Makinayla suret yapan ateşte değildir”!! Peki delilin nedir ey miskin! Rasûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem her suret yapan ateştedir diyor, sen ise makinayla
suret yapan hariç diyorsun! Bu çok tehlikeli bir sözdür!
Bkz.: İânetu’l-Mustefid
2/369-371