Soru: Bazı insanların sarık sardığını, şalvar giydiğini veya Pakistan giyimi olarak bilinen kamis giydiklerini görüyoruz. Bu sünnetin gereği midir yoksa giyimde örf ve adete mi uyulur?
El-Elbani dedi ki: İslam’da Müslümanlar için özel bir
görünüm veya özel bir libas yoktur. Çünkü bizler biliyoruz ki ilk Müslümanlar arap
idiler, İslam beldelerini feth ettiklerinde Rum ve Faris beldelerinde onların
kendi görünümleri vardı. Onlara arap ve acem olarak özel bir İslamî arap giyimi
farz kılınmadı. Ancak hikmetli şeriate
ters düşmeyen adet ve geleneklerine bırakıldılar. Onların giyim ve
görünümlerinde ve her türlü muamelelerinde gözetilmesi zorunlu olan bazı
kurallar konuldu. Şu an iki kuralı hatırlıyorum. Bunlardan birincisi giyim ve
görünüşlerinde saçıp savurmaktan, israftan ve malı zayi etmekten uzak
olmalarıdır. Nitekim Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
“İsraf ve böbürlenme suretiyle haddi aşmadıkça dilediğini
ye, dilediğini giy.”
“Haddi aşmadıkça dilediğini ye ve dilediğini giy.” İki
mesele; israf, malı zayi etmek ve böbürlenmek zikredilmiştir. Bu birinci şarttır.
İkinci şart ise Müslümanın giyiminin kâfirlerin giyimine ve görünümüne benzememesidir.
Bu konuda birçok hadisler vardır. Bunlardan bazıları bir asıl ve kural gibidir
ve ayrıntılarda bu asla göre uygulama yapılır. Kural Rasulullah sallallahu
aleyhi ve sellem’in şu hadisidir:
“Kıyametin önünde kılıçla gönderildim ki hiçbir şey ortak
koşulmadan yalnız Allah’a kulluk edilsin. Rızkım da mızrağımın gölgesinde
kılındı. Zillet ve küçüklük emrime muhalefet edenlere tayin edildi. Kim kendisini
bir topluluğa benzetirse onlardandır.”
Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in: “Kim kendisini
bir kavme benzetirse onlardandır” sözü işte Müslümanların giyim ve görünüşte
gözetlemeleri gereken ikinci asıldır. Eğer bu iki durumdan uzak olursa, bir
açıdan israftan ve böbürlenmeden uzak durarak ve diğer açıdan kafirlere
benzeşmekten uzak olursan o takdirde dilediğini giy denilir. İster topukların
üzerine ulaşan uzun bir kamis (cellabiye) giy, ister dizlerine kadar uzanan
gömlek giy. Bunu ister şalvarla beraber istersen üzerinde abâ olmak şartıyla
şalvarsız giy. Yahut bir örtüye sarın. Bu konuda dilediğini giymekte özgürsün.
Yine açıklaması geçen sınırlara uyduğunda, bir açıdan israf ve böbürlenmeden
uzak, diğer açıdan kâfirlere benzeşmekten de uzak olarak dilediğini yersin.
الشيخ محمد ناصر الالباني-سلسلة الهدى والنور-جديد-1037-2 (alathar.net)