Şeyh el-Elbani rahimehullah’a
şöyle soruldu: “Oruç tutan Müslümanlardan bazı insanlar ezandan bir süre önce
iftar ediyorlar. Bazıları da ezanla birlikte iftar ediyorlar. Bu iki grubun
hükümleri nedir?
Şeyh el-Elbani şöyle
dedi: “Sen bizimle beraber isen bunu anlayabilirdin. Allah sana bereket versin.
Soruyu soran: “Ben
sürekli seninle beraberim, lakin sen sahur ezanından bahsetmiştin.
Şeyh el-Elbani: “Akşam
ezanından da. Akşam ezanından da bahsettik, akşam iftarda acele etmek ve namaz
için acele etmekten de bahsettik. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in: “Ümmetim
iftarda acele ettikleri sürece hayır üzere bulunmaya devam eder” hadisini de
rivayet ettik. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in yolculukta sahabeden
birine “bize iftarlığımızı getir” dediğini anlattık. Adam: “Ey Allah’ın rasulü,
gündüz önünde” demişti. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem de ona: “Getir”
dedi. Bu sahabe: “Birimiz devesine binse güneşi görür” dedi. Yani (Rasûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem) güneş kaybolur kaybolmaz iftarda acele ediyordu.
Yine fatihayı ezberlediğimiz gibi ezberlememiz gereken bir hadis söylemiştik. O
da Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in şu hadisidir: “Gece şuradan yönelip,
gündüz şuradan gittiğinde ve güneş battığında oruçlu iftar etmiştir” İftarda
hiç beklemeden acele etmek gerekir.”
Soruyu soran dedi ki: “Kişi
bir toplulukla beraber bulunuyor, bu topluluktakilerin hiçbiri iftar etmiyor,
bu kimsenin kendi başına iftar etmesi olurmu? Gecenin gittiğini nasıl bilecek?
Şeyh el-Elbani: “Allah
sana bereket versin. Az önce Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in: “Kim
İslam’da güzel bir sünnet başlatırsa” hadisini anlattık. Bu adam vaktin
girdiğini yani iftar vaktinin girdiğini biliyorsa, bir de buna şunu ekle: bunu
sırf iftarda acele etme sünnetini bildiği için yapıyorsa, bu insanların önünde bardağı
alıp içtiğinde, hurma alıp yediğinde güzel bir sünnet mi başlatmış olur, kötü
bir çığır mı açmış olur?
Soruyu soran: “Elbette
güzel…
Şeyh el-Elbani: Evet,
Allah sana bereket versin.
Soruyu soran: Onlar sana “bizim
ezanı beklememiz de güzel bir sünnet diyecekler.
Şeyh el-Elbani: Allah
sana bereket versin, burada ikinci bir konuya geçiyoruz. Eğer onların
bekledikleri ezan vaktinde okunuyorsa hiç kimsenin ezandan önce yemesi caiz
olmaz. Lakin biz bugünkü ezandan bahsediyoruz. Zannederim bugünkü ezanın
güneşin batmasından on dakika sonra okunduğunu işitmişsindir.
Soruyu soran: Kişi
bugünkü ezandan bahsediyor, önceki ezanı kastetmiyor.
Şeyh el-Elbani: Öyleyse
bu şekildeki bir ezanı beklemek sünnet değildir. Bilakis sünnete muhaliftir…