Seleften ve haleften birçok alimler Cuma namazını mazeretsiz olarak terk
etmenin küfür olduğunu açıklamışlardır. Nitekim “Kim namazı terk ederse kâfir
olur” hadisi, Cuma namazını da kapsamaktadır.
Muhammed b. Ali el-Kercî el-Kassab rahimehullah, Nuketu’d-Dalle Ale’l-Beyan
(1/491) adlı eserinde, Said b. Cubeyr rahimehullah’ın şöyle dediğini rivayet
etmiştir: “Kim kasten namazı terk ederse kâfir olmuştur. Kim zekâtı terk ederse
kâfir olmuştur, kim kasten haccı terk ederse kâfir olmuştur. Kim ramazandan bir
gün oruç terk ederse kâfir olmuştur. Kim kasten Cuma namazını terk ederse kafir
olmuştur.”
İbn Salah rahimehullah, Fetavasında (1/256) Cuma namazını terkin hükmü
hakkında verdiği bir fetvada şöyle demiştir:
Meselenin hükmüne delalet eden özel delil, İbn Abbas radiyallahu anhuma’dan
rivayet edilen, Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in şu hadisidir: “Kim zorunlu
bir sebep olmaksızın Cuma namazını terk ederse silinmeyen ve değişmeyen bir
kitapta münafık olarak yazılır.” Şafii rivayetlerden bazısında “üç cumayı terk
ederse” şeklinde zikretmiştir. Cuma namazını ve diğer farz namazları kapsayan
nasta kararlaştırılan şey, Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in: “Kim
namazı terk ederse kâfir olur” hadisidir. Eğer bununla kâfire gerekli olan
öldürülme hükmü kastedilmişse öyledir. Ama eğer münafık kastediliyorsa onun
öldürülmesi, nifakını açıkça ortaya koymasıyla olur. İlim Allah Subhanehu ve Teâlâ
katındadır…”
İbn Hacer el-Heytemî el-Minhacu’l-Kavîm’de (s.201) namazın terki bölümünde
şöyle demiştir: “Cuma namazını terk eden kimse öğle namazını kılsa dahi kâfir
olur. çünkü cumanın kazası düşünülemez ve öğle namazı onun yerini tutmaz.”
Yine el-Heytemi ez-Zevacir’de (1/249) şöyle demiştir: “Şayet kişi: “Cuma
kılmayacağım, öğle namazı kılacağım” derse katımızda sahih olan kavle göre o
kimse öldürülür. Çünkü bu kimse namazın aslını terk etmiş menzilesindedir.”
İbn Baz Fetavasında (13/163) şöyle demiştir: “Bazı âlimler Cuma namazının
terkinin küfür ve irtidat (dinden çıkış) olduğunu söylemişlerdir.”
Lecnetu’d-Daime fetvalarında da (7/87) şöyle denilmiştir: “Bazı alimler
dediler ki Cuma namazını veya beş vakit namazdan birini, farz oluşunu inkar
etmese dahi tembellik ve gevşeklikle terk eden kafir olur.” Çünkü Rasûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem’in: “Kişi ile küfür veya şirk arasında namazın
terki vardır” hadisi Cuma namazını da kapsar. Bunu Muslim Sahih’inde rivayet
etmiştir…”